نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 259
شده باشد چون عامه اهتمام بسيار به شان عرفه دارند و نقل
كردهاند كه الحجّ عرفة و در زمان بنى عباس بود و ابن عباس گفته است كه روز عرفه
است
(و فى رواية سليمان بن
داود المنقرىّ عن فضيل ابن عياض عن ابى عبد اللَّه صلوات اللَّه عليه فى اخر حديث
يقول فيه انّما سمّى الحجّ الاكبر لأنّها كانت سنة حجّ فيها المسلمون و المشركون و
لم يحجّ المشركون بعد تلك السّنة)
و منقولست در موثق از
فضيل در آخر حديث طويلى كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه در آن فرموده
است كه چرا حج اكبرش مىگويند زيرا كه سالى بود كه مسلمانان و كفار در آن سال حج
كردند و كفار بعد از آن حج نكردند و در علل اين حديث را از حفص بن غياث روايت كرده
است كه گفت از آن حضرت صلوات اللَّه عليه سؤال كردم از آيه «وَ أَذانٌ الخ» حضرت
فرمودند كه حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه فرمودند كه منم آن اذان از روى
مبالغه موافق احاديث متواتره از آن حضرت بر اين معنى بعد از آن سؤال كردم الخ.
و ظاهرا اشتباه از اين
جهت شده است كه كلينى در اين باب بعد از حديث معاوية بن عمار و حديث ذريح به همين
سند روايت كرده است از فضيل بن عياض كه گفت سؤال كردم از آن حضرت صلوات اللَّه
عليه از حج اكبر و عرض نمودم كه عبد اللَّه بن عباس مىگويد كه روز عرفه است حضرت
فرمودند كه حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه مىفرمودند كه حج اكبر روز نحر
است و دليل مىفرمودند از قول حق سبحانه و تعالى كه فَسِيحُوا فِي
الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ و آن چهار ماه به اتفاق بيست روز ذى الحجه است و
محرم و صفر و ربيع الاول و ده روز از ربيع الاخر است و اگر حج اكبر روز
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 259