نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 257
فرمودند كه ايّام نحر در منى سه روز است يعنى بعد از عيد پس
كسى كه خواهد كه روزه بگيرد روزه نگيرد تا سه روز بگذرد، و ممكن است كه مراد از سه
روز عيد و دو روز بعد از آن باشد چون ممكن است كه از منى در نفر اول كوچ كند
چنانكه احاديث صحيحه بر اين مضمون وارد شده است و نحر در شهرهاى ديگر يك روز است
پس كسى كه خواهد روزه بگيرد روز بعد از عيد روزه مىتواند گرفت.
و در روايتى وارد شده
است و آن روايت روايت موثق غياثست از حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه كه
اضحى سه روز است و اوّلش افضل است و اين حديث آن تاويلى است كه الحال كرده شد از
جهة قربانى در شهرها و احتياج به تاويل خلاف ظاهر سابق نيست و اللَّه تعالى يعلم و
مؤيد اين معنى است حسنه كالصحيحه محمد بن مسلم كه حضرت امام محمد باقر صلوات
اللَّه عليه فرمودند كه اضحى دو روز است بعد از عيد و در شهرهاى ديگر يك روز است
به آن كه افضل آنست كه در منى بروز سيم نيندازد و در شهرهاى ديگر بروز دويم و سيم
نيندازد و بمعنى سابق نيز حمل مىتوان كرد و به آن كه روز سيم در منى نباشد
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 257