نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 242
موثق كه حضرت فرمودند در شخصى كه احمال و اثقال خود را پيش
فرستد در كوچ اول و خود بماند تا كوچ آخر حضرت فرمودند كه چنين شخص از جمعى است كه
تعجيل كرده است در كوچ اول رفته است.
و كالصحيح از ابان بن
تغلب منقولست كه گفت از آن حضرت سؤال كردم كه آيا احمال و اثقال را پيشتر مىتواند
فرستاد پيش از آن كه خود كوچ كند حضرت فرمودند كه نه آيا كسى كه احمال و اثقال را
پيش مىفرستد نمىترسد كه حق سبحانه و تعالى او را حبس كند يعنى دزد ببرد و نتواند
به خانه خود رفتن چون هميشه در آنجا دزدان بسيارند، پس فرمودند كه اگر فرستد بعضى
را بفرستد و بعضى را نگاه دارد كه با خود ببرد گفت عرض نمودم كه اگر غرضم از تعجيل
اين باشد كه مبادا بعضى از مناسك را فراموش كنم به آن كه مثلا طوافين و سعى را
نكرده باشد و يا خواهم كه زود محل شوم مبادا از من چيزى صادر شود كه خوب نباشد
فرمودند كه باكى نيست
(و روى عنه معاوية بن
عمّار قال ينبغى لمن تعجّل فى يومين ان يمسك عن الصّيد حتّى ينقضى اليوم الثّالث)
و روايت كرده است معاويه
از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه به اسانيد صحيحه كه فرمودند كه سزاوار
آنست كه اگر شخصى در نفر اول روانه شود شكار نكند تا روز سيم بگذرد، و اين حديث
مؤيد آنست كه مراد الهى از اتّقا اجتناب از صيد است لا حقا يا اعم از سابق و لا
حق.
چنانكه كالصحيح منقولست
از حمّاد كه آن حضرت صلوات اللَّه عليه فرمودند كه هر گاه محرم صيد كرده باشد در
كوچ اول نمىتواند رفت و كسى كه در كوچ اول رود صيد نمىتواند كرد تا مردمان از
منى همه روانه نشوند در نفر دويم، و اين اجتناب بر سبيل استحبابست چنانكه عبارت
متن است و در
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 242