نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 180
جعرانه و حديبيه احرام گرفته باشد كه دور است از ابتداء حرم
مخير باشد ميان همه و ليكن تا ديدن خانهاى مكّه بهتر باشد اگر چه از ابتداء دخول
حرم قطع تواند كرد، و اگر از ميقاتهاى دور احرام گرفته باشد تا دخول حرم كافى باشد
و بقيه را نيز اختيار داشته باشد، و آن چه شيخ فرموده است كه اهل مدينه از عقبه
مدنيين قطع مىكنند غافل شدهاند كه در حديث عقبه مذكور نيست بلكه حيال عقبه است و
آن با راه عراق و مدينه هر دو درست مىشود بلكه محاذات نسبت به اهل عراق كه از
ابطح مىآيند ظاهرتر است، و نظر به جمعى كه از راه مدينه مشرفه آيند دخول حرم كافى
است، و اگر از راه عقبه آيند ديدن خانهاى مكه مناسبتر است زيرا كه عقبه محاذى قبور
شرفاست و از قبيل تنگ اللَّه اكبر شيراز است كه چون از عقبه مشرف مىشوند بسوى مكه
معظمه جميع خانها پيداست و عقبه قريبست. كه مسمّى است بحجون و قبرستان اهل مكه
معظمه است و راه مدينه دو راهست يكى راه بالاست كه از عقبه مىآيند و يكى راه اسفل
است كه از تنعيم مىآيند و ممكن است كه اهل مدينه مشرفه كه از راه تنعيم آيند و
بگذرند محاذى عقبه شوند، و ظاهرا آن مراد نيست بلكه راه ابطح مراد است كه همين كه
از ابطح متوجّه مكّه معظمه مىشوند و تير پرتابى كه مىروند عقبه مدنيين پيدا
مىشود و آنجا ذو طوى است و خانهاى مكّه از آنجا پيدا مىشود، و ظاهرا صدوق و شيخ
در وقت نوشتن اينها هنوز به مكه معظمه نرفته بودند يا اگر رفته بودند در آنجا
ملاحظه آنها نكرده بودند و اللَّه تعالى يعلم، و همه قايلند كه اينها بر سبيل
استحبابست امّا اگر اين جماعت بعد از ديدن كعبه تلبيه بگويند دغدغه تشريع مىشود
كه حرام باشد چون شارع تا اينجا طلب فرموده است، و حديثى وارد نشده است كه ديگر
توان گفت مگر آن كه كارى كنند كه مشروع نباشد آن را در احرام واقع ساختن و واقع
سازند: از شارع متلقى است كه تلبيه بگويند از جهة عقد احرام چنانكه گذشت و خواهد
آمد
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 180