نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 170
[خروج به ميقات براى عمره]
(و قد روى علىّ بن
رئاب عن بريد العجلىّ عن ابى جعفر صلوات اللَّه عليه انّه يخرج إلى بعض المواقيت
فيحرم منه و يعتمر)
و بتحقيق كه مرويست به
شانزده سند صحيح از بريد كه از حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه عليه سؤال كردم
از شخصى كه عمره مفرده كند و پيش از آن كه فارغ شود از طواف و سعى با زن خود جماع
كند حضرت فرمودند كه شترى مىكشد از جهة فاسد شدن عمره و بر اوست كه بماند در مكّه
معظمه تا ماه ديگر كه داخل شود و بيرون رود به بعضى از مواقيتى كه از جهة عمره
مقرر است مانند تنعيم و جعرّانه و حديبيه يا اعم از ميقات حج و عمره و از آنجا
احرام مىگيرد و عمره ديگر به جا مىآورد. و ظاهرا اين روايت را از جهة تأييد
روايات سابقه ذكر كرده است، و ممكن است كه غرضش زيادتى اين روايت باشد كه در روايت
سابقه مذكور بود كه به ميقاتى كه مىرود كه حضرت 6 مقرر
فرموده است يعنى از جهة عمره، و در اين روايت اعم است از حج و عمره و اوّل نيز
عموم دارد بحسب ظاهر و هر دو مثل يكديگرند پس اظهر آنست كه تأييدا ذكر كرده باشد
اگر چه تغيير اسلوب عبث مىشود و به مضمون اين حديث احاديث ديگر وارد شده است
[عمره تمتع طواف نساء
ندارد]
(و لا يجب طواف النساء
الّا على الحاجّ)
و واجب نيست طواف نسا
مگر بر حاج و ظاهرا حصر اضافى باشد نظر به عمره تمتع و اين مضمون منقولست در صحيح
از يونس كه روايت كرده است كه فرمودند كه طواف نساء نيست مگر بر كسى كه حج كند.
و منقولست در صحيح از
صفوان كه سؤال كردند از آن حضرت صلوات اللَّه عليه از شخصى كه عمره تمتع كرده باشد
و طواف و سعى و تقصير كرده باشد آيا طواف نساء بر او هست حضرت فرمودند كه نه نيست
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 170