نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 154
ايمان كور باشد حضرت فرموده باشد كه تعجب نيست چون حق سبحانه
و تعالى او را كور كرده است از ديدن فضايل حج كه ترك كرده است اگر چه روشن باشد در
ديدن ثواب اعمال ايمان و غير آن و قريب باين است عبارت كافى و بنا بر نسخه شيخ دو
احتمال دارد كه كور است در آخرت از ديدن راه بهشت يا در دنيا از ديدن ثواب حج كه
راه بهشت است و در عبارت شيخ احتمال اول اظهر است، و بنا بر كافى و فقيه احتمال
دويم اظهر است اگر چه عبارت كافى در حديث موثق از ابو بصير است و در حديث ديگر از
ابو بصير روايت كرده است به همين مضمون و اين تعجب در آن نيست و اين حديث معاويه
در تفسير آيه اظهر است كه حضرت فرمودند كه تارك حج از آن جمله است يعنى بسيار كسى
كه محشور شوند كور يك جماعت تاركان حجّند، و بنا بر حديث محمد بن فضيل ظاهرش آنست
كه همين تاركان حج محشور خواهند شد اعمى و ليكن مىبايد كه حمل كنيم بر آن كه أولا
آيه در شأن ايشان نازل شد و چون لفظش عامست شامل هر تارك حقى هست چنانكه احاديث معتبره
وارد شده است كه در شأن مخالفان مذهب حق نازل شده است، و در حسن كالصحيح منقولست
كه در شأن عبد اللَّه بن عباس و پدرش نازل شده است
(و روى صفوان بن يحيى
عن ذريح المحاربيّ عن ابى عبد اللَّه صلوات اللَّه عليه قال من مات و لم يحجّ حجّة
الاسلام و لم يمنعه من ذلك حاجة تجحف او مرض لا يطيق فيه الحجّ او سلطان يمنعه
فليمت يهوديّا او نصرانيّا)
و منقولست در حسن
كالصحيح و به بيست و چهار سند صحيح ديگر از صدوق و اسانيد صحيحه ديگر از كلينى و
غيره حتى عامه نيز در صحاح
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 154