responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 8  صفحه : 103

پس كالصحيح از او منقولست كه گفت عرض نمودم به حضرت امام محمد تقى صلوات اللَّه عليه كه سابقا كه حج كردم سنى بودم بنا بر اين بحج آمده‌ام و حق سبحانه و تعالى را منّت بر من است كه عارف شدم بحق شما و امامت شما و دانستم كه مذهب سابقم باطل بود چه مى‌فرماييد در اين حج حضرت فرمودند كه اين حجرا حجة الاسلام كن و بقصد حجة الاسلام به جا آور و حج سابق را را نافله كن و ظاهر مى‌شود كه بنا بر حج سابق گذاشتن به اعتبار رخصت بود پس مى‌تواند كه قصد حجة الاسلام كند اين حج را موافق واقع.

و اول كه باطل بود مى‌توانست كه آن را حجة الاسلام كند بحسب رخصت چرا نتواند كه حج تطوع كند چنانكه گذشت در اعاده نماز به جماعت.

و كالصحيح از على بن مهزيار منقولست كه ابراهيم همدانى عريضه نوشت به خدمت حضرت امام محمد تقى صلوات اللَّه عليه كه من بر خلاف حق بودم و حج اسلام را بعنوان حج تمتع كرده‌ام حضرت فرمودند كه حجّت را اعاده كن و ظاهرش استحباب است، و محتمل است كه چون به اعتقاد سابقش حج تمتع صحيح نبوده است واجب باشد كه اعاده كند.

و در صحيح از بزنطى منقولست از على از ابو بصير كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه منقولست كه فرمودند كه اگر شخصى پريشان باشد و شخصى او را بحج برد ثواب حج اسلام را دارد و چون مال بهم رساند بر اوست كه مرتبه ديگر حج كند، و هم چنين است ناصبى هر گاه عارف شود حج مى‌كند اگر چه پيشتر حج كرده باشد و اين محمولست بر استحباب و اما جزو اول اين حديث و موثقه كالصحيحه ابو العباس كه مثل اين است كه اگر برادران او را بحج برند مجزيست از حجة الاسلام و اگر

نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 8  صفحه : 103
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست