نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 103
پس كالصحيح از او منقولست كه گفت عرض نمودم به حضرت امام محمد
تقى صلوات اللَّه عليه كه سابقا كه حج كردم سنى بودم بنا بر اين بحج آمدهام و حق
سبحانه و تعالى را منّت بر من است كه عارف شدم بحق شما و امامت شما و دانستم كه
مذهب سابقم باطل بود چه مىفرماييد در اين حج حضرت فرمودند كه اين حجرا حجة
الاسلام كن و بقصد حجة الاسلام به جا آور و حج سابق را را نافله كن و ظاهر مىشود
كه بنا بر حج سابق گذاشتن به اعتبار رخصت بود پس مىتواند كه قصد حجة الاسلام كند
اين حج را موافق واقع.
و اول كه باطل بود
مىتوانست كه آن را حجة الاسلام كند بحسب رخصت چرا نتواند كه حج تطوع كند چنانكه
گذشت در اعاده نماز به جماعت.
و كالصحيح از على بن
مهزيار منقولست كه ابراهيم همدانى عريضه نوشت به خدمت حضرت امام محمد تقى صلوات
اللَّه عليه كه من بر خلاف حق بودم و حج اسلام را بعنوان حج تمتع كردهام حضرت
فرمودند كه حجّت را اعاده كن و ظاهرش استحباب است، و محتمل است كه چون به اعتقاد
سابقش حج تمتع صحيح نبوده است واجب باشد كه اعاده كند.
و در صحيح از بزنطى
منقولست از على از ابو بصير كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه منقولست كه
فرمودند كه اگر شخصى پريشان باشد و شخصى او را بحج برد ثواب حج اسلام را دارد و
چون مال بهم رساند بر اوست كه مرتبه ديگر حج كند، و هم چنين است ناصبى هر گاه عارف
شود حج مىكند اگر چه پيشتر حج كرده باشد و اين محمولست بر استحباب و اما جزو اول
اين حديث و موثقه كالصحيحه ابو العباس كه مثل اين است كه اگر برادران او را بحج برند
مجزيست از حجة الاسلام و اگر
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 103