نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 102
به اخبار متواتره و اجماع شيعه پس جميع عباداتى كه كردهاند
باطل است و ليكن چنانكه حق سبحانه و تعالى مقرر فرموده است كه چون كافر مسلمان شود
اسلام محو مىكند هر چرا پيشتر كرده است و ساقط مىسازد قضاى عباداتى كه در ذمه
كفّار قرار گرفته است و هم چنين اين كفار را تفضل فرموده است كه چون شيعه شوند هر
چند عبادات سابقه ايشان باطل بوده باشد قضا نمىبايد كرد و بعضى دغدغه كردهاند كه
اگر حج تمتع نكرده باشد و يا طواف نساء نكرده باشد لازمست كه حجرا قضا كند و اگر
حج تمتع كرده باشد و طواف نسا نكرده باشد خود قضا كند طواف نسا را يا نايبى بفرستد
تا زنان بر او حلال شوند. و چنين نيست زيرا كه احاديث صحيحه متكثره وارد شده است
كه قضا نمىكند و احرام ايشان صحيح نبود تا طواف بايد كرد اما مستحب است اعاده حج
چنانكه در اين روايات مذكور است و چند حديثى كه وارد شده است كه اعاده كند محمولست
بر استحباب بىدغدغه
(و روى عن ابى عبد
اللَّه الخراسانى عن ابى جعفر الثّانى صلوات اللَّه عليه قال قلت له انّي حججت و
انا مخالف و حججت حجّتى هذه و قد منّ اللَّه علىّ بمعرفتكم و علمت انّ الّذى كنت
عليه كان باطلا فما ترى فى حجّتى قال اجعل هذه حجّة الاسلام و تلك نافلة)
و منقولست از ابى عبد
اللَّه خراسانى و ظاهرا فتح بن يزيد جرجانى است و استراباد از خراسانست، و شيخ و
نجاشى ذكر كردهاند او صاحب مسايل است و از مسايل او در معرفة اللَّه ظاهر مىشود
كه فاضل بوده است و ظاهر مىشود كه او به خدمت حضرت امام رضا و امام محمد تقى و
امام على نقى رسيده است و كتابش معتمد طايفه است و شيخ طريق صدوق را بكتاب نقل
كرده است از محمد بن الحسن از مختار بن بلال يا بلال بن مختار از فتح
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 102