نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 686
نماز مىكند و وضو مىسازد و بنا بر آن يك ركعت گذاشته نماز
را تمام مىكند و فى الحقيقه اين حديث زراره تفسير آن دو حديث ديگر او مىكند.
و در حديث قوى وارد شده
است از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه در شخصى كه به تيمم نماز كند و نهرى
روان شود از برابرش و يك ركعت نماز كرده باشد حضرت فرمودند كه غسل كند و نماز را
از سر گيرد و اگر نماز را تمام كرده باشد اعاده نمىكند و بنا بر اين ظاهر شد كه
اگر پيش از نماز آب بهم رسد وضو مىسازد و هم چنين بعد از ركوع و بعد از اتمام
ركعت وضو مىسازد و بنا مىنهد.
و ممكن است كه مخير باشد
ميان بنا و از سر گرفتن اگر چه بنا بهتر است و بعد از دو ركعت تمام مىكند چون اصل
نماز را كرده است و هم چنين بعد از اتمام و اگر كسى را ممكن باشد بنا نهادن به آن كه
استدبار قبله نشود و سخن نگويد احوط آنست كه وضو بسازد و بنا نهد و بعد از آن
احتياطا نماز را اعاده كند تا عمل به همه اقوال كرده باشد و اللَّه تعالى يعلم.
[تيمم بدل از وضو و
بدل از غسل جنابت و بدل از غسل حيض آيا مساويند]
(و سال عمّار
السّاباطىّ ابا عبد اللَّه صلوات اللَّه عليه عن التّيمّم من الوضوء و من الجنابة
و من الحيض للنّساء سواء فقال نعم)
و بسند موثق سؤال كرد از
حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه از تيمم بدل از وضو و بدل از غسل جنابت و
بدل از غسل حيض زنان آيا مساويند حضرت صلوات اللَّه عليه فرمودند كه بلى.
و مؤيد اين خبر است حديث
كالصحيح ليث مرادى كه تيمم جنب و حايض مساويند و بحسب ظاهر دلالت مىكند بر آن كه
همه يك ضربيند يا دو ضربى و دلالت مىكند بر آن كه از براى غير جنابت يك تيمم كافى
است چنانكه احاديث بسيار گذشت كه جنابت و حيض يكسانند.
و ليكن مشهور ميان علما
آنست كه از براى وضو يك ضربست، و از براى
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 686