نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 641
شده است كه مراد از آن طهر است و خواهد آمد در مبحث عده طلاق
و امثال اين استدلالات مناسب قدما نيست و ليكن از جهت رد بر عامه ذكر كرده است كه
ظاهر سازد كه قرء بمعنى طهر انسب است از آن كه بمعنى حيض باشد يا در معنى طهر
حقيقت است و در معنى حيض مجاز است و مجاز بهتر است از اشتراك و اللَّه تعالى يعلم.
[زنى كه پاك شود از
حيض در وقت عصر واجب نيست كه نماز ظهر را بكند]
(و المرأة الّتى تطهر
من حيضها عند العصر فليس عليها أن تصلّى الظّهر انّما تصلّى الصّلاة الّتى تطهر
عندها)
و زنى كه پاك شود از حيض
در وقت عصر پس واجب نيست كه نماز ظهر را بكند همان نمازى را مىكند كه در وقت آن
پاك شده است و بر اين مضمون احاديث صحيحه و كالصحيحه بسيار وارد شده است.
و اين عبارت احتمال دارد
كه مراد از آن وقت مخصوص باشد مثل آن كه وقتى پاك شود كه مقدار زمان غسل باشد و يك
نماز كه نماز عصر يا عشا را مىكند و ظهر و مغرب ساقط است. و احتمال دارد كه مراد
از اين وقت فضيلت و اختيار باشد مثل آن كه چهار قدم از ظهر كه بگذرد يا سرخى مغربى
كه زايل شود پاك شود در اين صورت نماز عصر و عشا را مىگذارد.
و احاديث بسيار بر هر يك
از اين در معنى وارد شده است و شيخ جمع كرده است به آن كه در صورت اخير نماز ظهر و
مغرب سنت است و احوط آنست كه اول نماز ظهر را بكند و بعد از آن نماز عصر را و هم
چنين اول نماز شام را بكند و ديگر خفتن را.
[هر گاه پاك شود از
خون حيض در وقت نمازى و تأخير كند غسل را تا وقت نماز ديگر]
(و متى رأت الطّهر فى
وقت صلاة فاخّرت الغسل حتّى يدخل وقت صلاة أخرى فإن كانت فرّطت فيها فعليها قضاء
تلك الصّلاة و ان لم تفرّط و انّما كانت فى تهيئة ذلك حتّى دخل وقت صلاة اخرى فليس
عليها القضاء انّما تصلّى الصّلاة الّتى دخل وقتها)
و هر گاه
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 641