نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 625
و هم چنين صاحب عادت اگر عادتش هفت روز بوده باشد بيست و سه
روز يا بيست و دو روز را عمل استحاضه مىكند و چون اول ماه رسيد ترك نماز مىكند و
عمل حيض مىكند و هر مستحاضه كه غسلها را به جا آورد بر نحوى كه گذشت جايز است كه
شوهرش او را جماع كند.
اما آن چه ذكر كرده است
از آن كه استحاضه سه حالت دارد قول مشهور است ميان اصحاب و جمعى گفتهاند كه در
صورت دويم نيز غسل مىكند و اين قول از حيثيت اخبار صحيحه اظهر و احوط است و آن چه
گفته است كه هر گاه اغسال را بكند وطى زن بر او حلال مىشود اكثر علما بر اينند و
بعضى شرط كردهاند ساير واجبات را از وضو و تغيير خرقه و قطنه و غسل فرج و اين
احوط است.
و ديگر بدان كه ابن
بابويه وضو از براى هر نماز در متوسطه و كثيره با غسل ذكر نكرده است و صدوق در
مبحث غسل جنابت ذكر كرد ظاهرش آنست كه سنت داند.
و محتمل است كه اكتفا به
گفته سابق كرده باشد و صدوق واجب داند و پدرش واجب نداند و گفته پدرش اظهر است چون
اخبار متواتره در غسل وارد شده است و در هيچ جا وضو را ذكر نفرمودهاند ديگر تغيير
قطنه و خرقه و غسل فرج را ذكر نكرد و اكثر علما ذكر كردهاند و جمعى نقل اجماع
كردهاند.
و دور نيست كه اگر از
جهت هر دو نماز يك بار كند كافى باشد چنانكه در باب وضو در حديث حريز گذشت و آن كه
هر دو نماز را به يك غسل مىتوان كرد وقتى است كه با هم بگذارند پس اگر هر نمازى
را در وقت خود گذارد از براى هر نماز غسل و باقى واجبات ضرور خواهد بود بلكه جمعى
از علما گفتهاند كه تفريق بهتر است و اللَّه تعالى يعلم.
[اقل ايام طهر ده روز
است]
(و اقلّ الطّهر عشرة
ايّام و اكثره لا حدّ له)
و كمتر فاصله ميان دو
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 625