نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 604
جائى البته مىبايد كه بىوضو و جنب و حايض و نفسا را مس قرآن
و هر جزوى از اجزاى قرآن بد باشد، و از جهت تعظيم قرآن مس نكنند و مظنون حرمتست و
ليكن معلوم نيست كه احكام الهى بظن ثابت شود مگر ظنى كه قريب بعلم باشد كه اطلاق
علم بر آن كنند و در اينجا به آن مرتبه نرسيده است.
ديگر خلافست در مس تفسير
قرآن و ترجمه قرآن و احاديثى كه در تفسير قرآن وارد شده است بلكه مطلق احاديث بنا
بر طريقه اهل بيت سلام اللَّه عليهم كه اخبار ايشان مفسر كلام الهى است و احتياط
ظاهر است و ليكن عرفا اينها را قرآن نمىگويند و اللَّه تعالى يعلم.
[جايز نيست حايض و جنب
را كه داخل مسجد شوند مگر بعنوان گذشتن]
(و لا يجوز للحائض، و
الجنب ان يدخلا المسجد الّا مجتازين و لهما ان ياخذا منه و ليس لهما ان يضعا فيه
شيئا لأنّ ما فيه لا يقدر ان على اخذه من غيره و هما قادران على وضع ما معهما فى
غيره)
و جايز نيست حايض و جنب
را كه داخل مسجد شوند مگر بعنوان گذشتن كه از درى درآيند و از درى ديگر بيرون روند
و يا از همان در بشرط عدم توقف بنا بر مذهب جمعى از علما و هر دو از مسجد چيزى از
چيزهاى خود را بر مىتوانند داشت و نمىتوانند كه چيزى را در مسجد بگذارند چون آن
چه از ايشان باشد و محتلم شوند مثلا در مسجد آن چيز را نمىتوانند كه از خارج مسجد
بردارند غالبا مثل لباس و كفش و ساير چيزها كه با ايشان بوده است اما آن چه در دست
دارند مىتوانند كه در مسجد نگذارند غالبا و در جائى ديگر بگذارند.
اما اگر نادرا اين حالت
احتلام يا آمدن حيض در مسجد باشد چون مىتوانند بيرون رفتن و برداشتن احوط آنست كه
بيرون روند و بردارند يا كسى با ايشان باشد كه او بردارد و مال ايشان تلف نشود
بهتر آنست كه خود برندارند، و اگر آن چه در دست دارند مثلا قرآنى باشد كه وقف مسجد
باشد و واقف شرط كرده باشد كه از مسجد بيرون نبرند نمىتوانند كه در مسجد نگذارند
و بنا بر اين
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 604