نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 600
آيه را اشد كراهة مىدانند نسبت به جنب از جهت حديث موثق
سماعه باين معنى كه اگر ممكن باشد غسل كند و قرآن بخواند ثوابش بيشتر خواهد بود. و
بعضى حرام مىدانند مطلقا، و بعضى هفت آيه را مكروه مىدانند و زياده را حرام، و
بعضى تا هفتاد آيه را مكروه مىدانند و زياده را حرام.
و اين اقاويل بىوجه است
زيرا كه احاديث جواز قريب به تواتر است و آن چه صدوق گفته است موافق احاديث است. و
اما آن كه سجده در اين چهار سوره واجبست احاديث آن نيز قريب به تواتر است و اكثرش
صحيح است.
و اما آن كه سوره سجده
را حرام است خواندن بر جنب حديث صحيحى و كالصحيحى وارد است از زراره و محمد بن
مسلم از حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه عليه كه فرمودند كه حايض و جنب قرآن
مىخوانند هر چه خواهند بغير از سجده را، و ذكر حق سبحانه و تعالى مىكنند در همه
احوال.
و در حديث كالصحيح نيز
از حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه عليه وارد شده است كه حايض و جنب هر چه
خواهند مىتوانند خواند از قرآن مگر سجده را، و اكثر علما حمل كردهاند سجده را به
سوره سجده، و اكثر ايشان نقل اجماع كردهاند كه حرام است بر ايشان سوره عزايم حتى
بسم اللَّه بقصد يكى از اين سور، و عمده اين اجماعاتست و اگر نه احاديث را حمل بر
آيه سجده نيز مىتوان كرد و اللَّه تعالى يعلم.
[كسى كه جنب باشد يا
بىوضو باشد پس مس قرآن نكند]
(و من كان جنبا او على
غير وضوء فلا يمسّ القرآن، و جايز له ان يمسّ الورق او يقلب له الورق غيره و يقرأ
هو، و يذكر اللَّه عزّ و جلّ)
و كسى كه جنب باشد يا
بىوضو باشد پس مس قرآن نكند به عضوى از بدنش كه حيات در آن حلول كرده باشد و جايز
است كه مس كاغذ كند يا ديگرى ورق را بگرداند و او بخواند، و ذكر حق سبحانه و تعالى
بكند.
اما آن كه جنب مس كتابت
قرآن نمىتواند كرد قول كل مسلمانانست، و
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 600