نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 564
شهادت باقى ائمه صلوات اللَّه عليهم.
و اين دلالت مىكند بر
تشيع مولانا يا آن كه حق سبحانه و تعالى بر زبانش جارى ساخته است بىاراده او
چنانكه از بسيارى از علماى ايشان واقع شده است و قاضى نور اللَّه رحمة اللَّه عليه
در مجالس المؤمنين اكثر را نقل كرده است.
[وارد شده است كه هر
كه بقصد ديدن مصلوب برود و او را ببيند غسل بر او واجبست]
(و روى انّ من قصد إلى
مصلوب فنظر اليه وجب عليه الغسل عقوبة)
و روايتى وارد شده است
از ائمه هدى صلوات اللَّه عليهم كه هر كه بقصد ديدن حلق كشيده برود و او را ببيند
واجبست بر او غسل از جهت عقوبت بر اين عمل. و ظاهرش آنست كه مصلوب بىگناه باشد و
اگر مصلوب شرعى باشد سنت است كه سه روز او را بردار بگذارند تا عبرت ديگران شود پس
ديدن آن خوب خواهد بود و اقلا جايز غايتش آن كه جمعى از علما تخصيص دادهاند اين
حكم را بما بعد سه روز چون مشروع نيست گذاشتن بعد از آن و تعميم كردهاند كه خواه
شرعى باشد و خواه غير شرعى و خواه به نهج شرع او را حلق كشيده باشند يا نه.
و از مشايخ شنيدهام كه
نهج شرعى آنست كه مصلوب را رو بقبله بر چوب دار به پيچند تا در آنجا بميرد و صلب
به نص قرآن از جهت قطاع الطريق است كه در كتاب حدود خواهد آمد، و مناسب آنست كه
اگر شرعى باشد بعد از سه روز غسل بكنند و اگر غير شرعى باشد در همه وقت.
و ظاهر كلام صدوق آنست
كه واجب باشد و اكثر حمل بر استحباب كردهاند و احوط آنست كه به ديدن مصلوب نروند
و اگر بروند غسل را بر سبيل قربت واقع سازند و قصد وجوب و ندب نكند.
[غسل جمعه و جنابت و
استحاضه]
(و سأل سماعة بن مهران
ابا عبد اللَّه صلوات اللَّه عليه عن غسل الجمعة فقال واجب فى السّفر و الحضر الّا
انّه رخّص للنساء فى السّفر لقلّة الماء. و قال غسل الجنابة واجب، و غسل الحيض
واجب، و غسل
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 564