responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 1  صفحه : 560

و بعضى غسل عيدين را يكى حساب كرده‌اند و هم چنين دخول حرمين را و در اين صورت دو عدد كم مى‌شود و بعوض آن دو غسل ميت و غسل جنابت زياد مى‌شود و حكمى به سبب اينها تغيير نمى‌يابد بلكه محض تصحيح عدد است.

[غسل جنابت و حيض در كيفيت مساويند]

(و قال الصادق صلوات اللَّه عليه غسل الجنابة و الحيض واحد)

و آن حضرت فرمودند كه غسل جنابت و حيض يكيست يعنى در كيفيت مساويند يا در وجوب مساويند يا در هر دو و يا آن كه تداخل مى‌شود و در هر يك از اينها روايات صحيح و موثق و حسن وارد شده است.

اما كيفيت پس شكى نيست كه چنانكه در غسل جنابت ترتيبى صحيح است هم چنين در غسل حيض و ساير اغسال صحيح است و در ارتماسى نيز حيض با جنابت يكسانست در آن و هم چنين در وجوب مشتركند به اجماع علماء اسلام.

و در تداخل اغسال نيز احاديث صحيحه و كالصحيحه بسيار است از آن جمله در حديث صحيح از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه منقولست كه از آن حضرت سؤال كردند كه هر گاه زنى جنب باشد و حايض شود آيا غسل جنابت بر او واجبست حضرت فرمود كه غسل جنابت و حيض يكى است و ظاهر حديث اين است كه غسل جنابت مجزى باشد، و دلالت مى‌كند بر آن كه در غسل حيض نيز وضو در كار نباشد.

و پنج حديث كالصحيح از زراره و عبيد اللَّه الحلبيّ و محمد الحلبيّ و ابو بصير و حجاج خشاب از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه منقولست كه حضرت فرمودند كه غسل جنابت و حيض يكى است و يك غسل كافى است.

و در حديث صحيح و حسنين كالصحيح از زراره از حضرت امام‌

نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 1  صفحه : 560
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست