نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 560
و بعضى غسل عيدين را يكى حساب كردهاند و هم چنين دخول حرمين
را و در اين صورت دو عدد كم مىشود و بعوض آن دو غسل ميت و غسل جنابت زياد مىشود
و حكمى به سبب اينها تغيير نمىيابد بلكه محض تصحيح عدد است.
[غسل جنابت و حيض در
كيفيت مساويند]
(و قال الصادق صلوات
اللَّه عليه غسل الجنابة و الحيض واحد)
و آن حضرت فرمودند كه غسل
جنابت و حيض يكيست يعنى در كيفيت مساويند يا در وجوب مساويند يا در هر دو و يا آن
كه تداخل مىشود و در هر يك از اينها روايات صحيح و موثق و حسن وارد شده است.
اما كيفيت پس شكى نيست
كه چنانكه در غسل جنابت ترتيبى صحيح است هم چنين در غسل حيض و ساير اغسال صحيح است
و در ارتماسى نيز حيض با جنابت يكسانست در آن و هم چنين در وجوب مشتركند به اجماع
علماء اسلام.
و در تداخل اغسال نيز
احاديث صحيحه و كالصحيحه بسيار است از آن جمله در حديث صحيح از حضرت امام جعفر
صادق صلوات اللَّه عليه منقولست كه از آن حضرت سؤال كردند كه هر گاه زنى جنب باشد
و حايض شود آيا غسل جنابت بر او واجبست حضرت فرمود كه غسل جنابت و حيض يكى است و
ظاهر حديث اين است كه غسل جنابت مجزى باشد، و دلالت مىكند بر آن كه در غسل حيض
نيز وضو در كار نباشد.
و پنج حديث كالصحيح از
زراره و عبيد اللَّه الحلبيّ و محمد الحلبيّ و ابو بصير و حجاج خشاب از حضرت امام
جعفر صادق صلوات اللَّه عليه منقولست كه حضرت فرمودند كه غسل جنابت و حيض يكى است
و يك غسل كافى است.
و در حديث صحيح و حسنين
كالصحيح از زراره از حضرت امام
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 560