نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 287
و شيخ طوسى و جمعى كثير از علما استدلال كردهاند باين اخبار
بر آن كه آب جارى به ملاقات نجاست نجس نمىشود و آب ايستاده اگر كم از كر است نجس
مىشود در جائى كه حضرت بلفظ كراهت فرموده است، و اگر كر است نجس نمىشود آنجا
حضرت فرمودهاند كه باكى نيست و نجاست باكست.
و ليكن مشكل است استدلال
كردن باين اخبار بلكه ظاهر اين اخبار آنست كه چون آب اهلى دارد از ملك و جن اگر
ايستاده باشد و كسى بول كند گويا بر سر ايشان بول كرده است و سبب تسلط جنيان
مىشود بر او و اگر روان باشد كراهت دارد و ليكن نه مثل ايستاده است مثل آن كه
جمعى به راه روند و بولى از ناودان بر سر ايشان آيد يا در مجلسى نشسته باشند و كسى
بر سر ايشان بول كند فرق بسيار هست و مقام اقتضاى اين معنى مىكند نه طهارت و
نجاست و اللَّه تعالى يعلم.
[بول كردن در آب
ايستاده سبب فراموشى است]
(و قد روى أنّ البول
فى الماء الرّاكد يورث النّسيان)
و در روايات بسيار وارد
شده است كه بول كردن در آب ايستاده سبب فراموشى است و آن هم از شيطان است و ظاهر
اين اخبار آنست كه در آب بول كردن بد است پس اگر بيرون آب بول كند و آن بول باب
رود و يا بول در ظرفى باشد و در آب ريزند كراهتش كمتر است و بهتر آنست كه در آب
ايستاده نريزند و اولى آنست كه غايط در آب نكنند و نريزند بلكه ساير نجاسات مثل
خون و منى اگر چه جزم به كراهت اينها مشكلست و اللَّه تعالى يعلم حقائق احكامه.
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 287