نام کتاب : کشف الیقین ت آژیر نویسنده : علامه حلی جلد : 1 صفحه : 65
خواهد بود كه در روز رستخيز مرا ديدار كند و به هنگام مرگ،
بيش از همه مردم پيمان مرا خواهد داشت.
در كتاب مسند احمد[1]- به نقل از
ابن عبّاس آمده است كه گفت: نخستين كسى كه پس از خديجه با پيامبر نماز گزارد، على
(ع) بود. ابو المؤيّد[2]- از سلمان
روايت مىكند كه گفت:
از پيامبر شنيدم كه
مىفرمود: نخستين كسى كه در روز رستخيز بر سر حوض كوثر بر من وارد شود و نخستين كس
از امّت من كه اسلام آورده است على بن ابى طالب است.
در كتاب مسند احمد بن
حنبل[3]- به نقل از
عمرو بن ميمون آمده است كه گفت: نزد ابن عبّاس نشسته بودم كه نه نفر نزد او آمدند
و گفتند: اى ابن عبّاس! يا با ما مىآيى يا اين مكان را از حضور دوستانت خلوت مىكنى.
راوى مىگويد: ابن عبّاس
گفت با شما مىآيم. راوى مىگويد: او در اين هنگام بينا بود و هنوز نابينا نگشته
بود. راوى مىگويد: آنها رفتند در حالى كه سخن مىگفتند و ما نمىدانستيم پيرامون
چه سخن مىگويند.
راوى مىگويد: ابن عبّاس
بازگشت در حالى كه جامهاش را مىتكاند و زير لب شكوه مىكرد [مىگفت] آنها در
باره مردى به تكاپو افتادهاند كه پيامبر 6 به او گفته است:
مردى را برخواهم انگيخت
كه خداوند هرگزش خوار نسازد، خدا و رسول او را دوست دارد [و خدا و رسولش نيز او را
دوست دارند][4]. پس هر كس
انتظار داشت آن شخص او
[4] علّامه مجلسى در بحار الانوار 36/ 34 با اشاره
به آيه فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ(
مائده/ 54) مىگويد:« دلالت اين آيه بر بالايى شأن و والايى منزلت على و توصيف او
به عنوان دوستدار و محبوب خدا و مجاهد در راه او يقينا بر كسى پوشيده نيست، آن
گونه كه حضرت( ع) هرگز از نكوهش نكوهش گران نهراسيد و رحمتش فراگير مؤمنان و هيبتش
پيوسته بر كافران بود و پىگفت همه اينها اين سخن خداوند است كه:« ذلِكَ
فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ»، تا بزرگداشتى باشد از اين
ويژگىها و احترامى بر همه آنها. پس چنين كسى چگونه مىتواند سزامند خلافت و
امامت نباشد. چه كسى اين صفات را در بر دارد؟ آيا كسى شايسته امامت و خلافت است كه
ضدّ اين ويژگىها را با خود دارد؟ و اين چنين است كه در« كتاب الفتن» آن را توضيح
دادهايم. نيز بنگريد به« خصائص» ابن بطريق/ 191- 192. تفصيل سخن در باره اين آيه
در كتاب« دلائل الصدق» 2/ 186- 189 آمده است.
نام کتاب : کشف الیقین ت آژیر نویسنده : علامه حلی جلد : 1 صفحه : 65