نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 711
است؛ زيرا اگر اين گونه بود بايد ديده مىشد و با چسبيدن به
آن ساكت نمىگشت و در تسبيح سنگريزه و سخن گفتن ذراع گوسفند حيله ممكن نيست. و
گفته شده كه در سخن گفتن ذراع دو وجه است:
1- خداوند متعال ذراع را
به صورت موجود زندهاى كوچك خلق كرده و براى او آلت نطق و تمييز قرار داده كه به
آنچه مىشنود حرف مىزند.
2- اينكه خداوند كلامى
را خلق مىكند كه از جانب او شنيده مىشود و مجازا مىگويند ذراع سخن گفت.
از سخن كسى كه مىگويد:
اگر ماه دو نيمه مىشد همه بايد آن را مىديدند، اين معجزه باطل نمىشود؛ زيرا
ممكن است هر كس در آن زمان يك كارى داشته است و آن دو نيمه شدن ماه در شب بود. و
مردم هم هميشه مراقب ماه نبودند. ماه مدتى ماند سپس به هم چسبيد. و شايد هم در
بعضى از جاها ابر بوده و همه مردم آن را نديدهاند. اكثر معجزات ائمه- عليهم
السّلام- همين طور بودهاند.
(1)
فرق ميان معجزه و
شعبده
(2) عدهاى از مسلمانان
ميان معجزات و غير آن اين گونه فرق گذاشتهاند و گفتهاند:
معجزه تنها به دست
پيامبر و جانشين او و نزد بزرگان اهل عصرش كه همشأن او باشند پديد مىآيد و آنان
وقتى در آن معجزه تأمل كنند در هر حال آن را مىفهمند.
ولى شعبده در دست اشخاص
عادى و نزد عوام الناس و ضعيفان و زنان ديده مىشود و اگر دنبال اسباب و آلات آن
بروند و جستجو كنند آن را آسان مىيابند امّا معجزه هر چه از آن بگذرد، صحّت و
درستى آن بيشتر معلوم مىشود و حقيقتش واضح مىگردد.
چه بسا صاحب معجزه
نمىداند چگونه آن معجزه پديد آمده و راه و روش آن چگونه است، ولى در شعبده بايد
صاحبش طريق و روش آن را بلد باشد و مىداند كه اگر كسى اين راه و روش را بداند
مىتواند مانند او شعبده كند.
معجزه مانند «عصاى موسى»
است كه به مار تبديل شود و بخزد تا اينكه
نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 711