نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 692
مقايسه كنند، مىفهميدند كه ميان آنان برترى پديد آمده است نه
ميان ديگران، پس چه كسى آنان را از اين روششان پايين آورد و از درجه و مقامشان
تنزل داد؛ چون آنان غير از عامّه مردم بودند كه فصاحت را نمىشناسند و به سخن عربى
مأنوس نيستند. و از اهل زمان ما نمىتوانند كلام فصيح را بشناسند و بر آنان مواضع
مختلف قرآن مشخص نيست، نمىتوانند ميان سخن زيباى عربى را از غير عربى بشناسند و
غرايب قرآن را بدانند.
(1) پس چه چيزى آنان را
بازداشت از اينكه نتوانند با اشعار فصيحشان و كلمات نثرشان با قرآن مقابله كنند و
ادّعا نمايند كه آنان در فصاحت مثل قرآن يا زائد بر آن هستند؟ على الخصوص جايى كه
مخالف اين طريقه ادّعا مىكند معارضه خواهى فقط بر فصاحت بوده نه نظم و نه بر
معانى ديگرى كه در اينجا ادّعا شده است.
پس مساوى است كه معارضه
با نظم و شعر شده باشد و يا با نثر، پس چه كسى در اين ادّعا حكم بوده؟ عدّهاى از
فصيحان يا اغلب آنان دشمنان پيامبر و مخالف آن حضرت بودند و دعوت ايشان را رد
مىكردند و جلو حجّت او را مىگرفتند. به ويژه در ابتداى بعثت و پيش از استقرار
حجّت و ظهور دعوت و قبل از زياد شدن موافقين پيامبر و مهاجر و انصار.
و اين امر انجام نگرفت
الا اينكه اگر اين دعوى حاصل مىشد، هر آئينه ردّ مىگرديد. با تكذيب نمودن فصحاء
كه در جنگ با پيامبر- 6- بودند، لكن اشتباه حاصل مىشد و
شبهه واقع مىگرديد براى تمام كسانى كه همسنگ آنان نبودند از استجابتكنندگان آن
دعوت و منحرفين از آن.
ساير طوايف مردم از فارس
و ترك و رومى و غير اينها كه از زبان عربى بهرهاى نداشتند، هنگام مقابله ادّعاها
در اينكه معارضه واقع شده يا نه؟ و هنگام تعارض اقوال در اينكه آيا توانسته است
معارضه كند يا نه؟ اينها شبهه را تأكيد و مشكل را زياد مىكند و رسيدن به واقع و
حق را مشكل مىسازد؛ زيرا وقتى ناظر ديد كه اكثر اصحاب فصاحت، ادّعا مىكنند
معارضه واقع شده و عدهاى ديگر از آنان اين را انكار مىكنند، در اين دو قول شك
مىكند و مىتواند هر كدام را تصديق و يا
نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 692