نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 596
از اين راه اقرار مىكنيد و ايمان به نبوّت او مىآوريد؟
پس اگر بگويند: در نقل
آنان دروغ جائز نيست، مىگوييم: اگر نسبت به آنان در اين مطلب دروغ را جائز
نمىدانيد، مىبايست ملتزم شويد به اينكه آمدن پيامبر بعد از حضرت محمّد- 6- از طرف خداوند را جايز ندانيد؛ زيرا همان افرادى كه اخبار او
را نقل كردهاند، خود آنان گفتهاند كه پيامبر- 6- فرمود:
«بعد از من پيامبرى نيست».
و اگر درستى يكى از اين
دو نقل جايز باشد، راستى و درستى ديگرى نيز جايز است و همچنين آن افرادى كه براى
ما نقل كردهاند كه پيامبر اكرم آنان را به اين مطلب كه بعد از او پيامبرى نيست،
مطلع نموده است، آنان به حدى از كثرت و زيادى رسيدهاند كه نمىتوان به آنها نسبت
تبانى بر دروغ و مانند آن داد. و بر اين مطلب، شيعه اجماع كرده است و اجماع آنان
حجّت است. و اين كلام پيامبر علامتى است كه مراد و مقصود حضرت از آن دانسته مىشود
كه حضرت اراده عموميتى نموده است كه به هيچ وجه تخصيص بردار نيست. پس دانستيم (با شنيدن
اخبار آنان به اين صورت) كه: حتما بعد از رسول خدا- 6-
پيامبرى نيست.
و اگر گفتند: چطور اين
مطلب به ذهن ما نمىرسد؟ مىگوييم: چون شما دقّت در اين روايت نمىكنيد همان طور
كه يهوديها و مسيحيها در اخبار پيامبر كه مىبينند و تصديق مىكنند، دقت نمىكنند.
اگر شما و آنان آن روايت را به دقت ملاحظه مىكرديد، براى شما و آنها علم به اين
دو امر حاصل مىشد، همان طور كه براى ما حاصل شده است.
(1) برهان چهارم و اگر
(خرّميه) بگويند: فرقى بين شما و اهل تورات و انجيل نيست؛ چون آنان مىگويند: حضرت
موسى و عيسى- 8- ما را به چنگزدن به دينمان براى هميشه دستور
دادهاند و اين امر اقتضاى ابديت و هميشگى بودن را مىكند كه
نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 596