نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 594
و در اين مورد جواب ديگرى نيز وجود دارد و آن اينكه اين خطاب
در روز قيامت به آنان مىشود كه: «اى فرزندان آدم! چون پيامبرانى از بين خود شما
بيايند ...» همچنان كه خداوند متعال در جاى ديگر مىفرمايد: «اى گروه جن و انس!
آيا براى هدايت شما پيامبرانى از بين شما نيامد كه آيات مرا برايتان بيان كنند و
شما را از ديدار اين روز (قيامت) بترسانند؟»[1].
و گفتهاند معناى آيه
اين است كه: «اگر بر شما فرستادگانى از فرشتگان براى مصلحتهاى شما بيايند» يعنى
اين رسولان و فرستادگان از پيامبران نمىباشند، پس در اين صورت «منكم» متعلق به
«يأتكم» مىباشد نه متعلق به «رسل» و اين گفته نيز نيكوست.
(1) برهان دوّم و امّا
قول خداى متعال «خاتم النبيين»[2] خاتم، به
كسر تاء است در اين صورت معناى آيه چنين است: «كسى كه با پيامبريش، پيامبرى ختم
مىشود». و مانند آن است كلمه «خاتم مسك» يا «ختامه مسك» است، يعنى: آخر و نهايت
طعم و مزه آن «مشك» است. و باز مثل اين قول است كه مىگويد: «هذا خاتم هذا الأمر؛
يعنى: او آخر اين امر است».
عاصم[3] اين آيه شريفه «خاتم النبيين» را به
فتح «تاء» قرائت كرده است كه البته معنايش تأويل و برگردانده مىشود به كسر «تاء»
چون او از ختمكننده كتابى است كه همه را جمعآورى نموده و از امر او فارغ شده
است.
همچنين پيامبر ما ختمكننده
پيامبران است؛ زيرا او در آخر آنها فرستاده شده و بعد از او رسولى نيست، پس كسى كه
«تاء» را فتحه داده، «خاتم» را مصدر گرفته و مصدر گاهى جاى فاعل و گاهى جاى مفعول
مىآيد. ولى اگر «خاتم» به كسر