نام کتاب : الطرائف ت داود إلهامی نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 322
طبرى-
صاحب تاريخ طبرى- حديث غدير را از 75 صحابى نقل كرده و آن را در كتابى جداگانه
آورده و نام آن را كتاب «الولاية» گذاشته است.
و نيز ابو العباس احمد بن محمد بن سعيد بن
عقده طرق اين حديث را در كتابى جداگانه جمع آورى نموده و نام آن را «المولاة»
نهاده و طرق او به 105 طريق بالغ شده آنگاه مىگويد: علامه على بن موسى بن على بن
محمد ابى المعالى جوينى ملقب به «امام الحرمين»- استاد ابو حامد غزالى- پيوسته با
تعجب مىگفته: من يك جلد كتاب در دست صحافى در بغداد ديدم كه روايات غدير خم در آن
جمع آورى شده بود و در آخر آن كتاب نوشته بود تمام شد جلد بيست و هشتم از طرق
حديث
(من كنت مولاه فعلى مولاه)
و دنبال آن جلد بيست و نهم مىآيد (اين بود
كلام قندوزى)[1].
پس سند حديث «غدير» بسيار قوى و قطعى است.
به همين جهت «محمد عبد الغنى حسن مصرى» شاعر
اهرام و مؤلف كتاب «اعلام من الشرق» در تقريظ كتاب «الغدير» مىگويد: «حديث غدير
در صحت و تواتر و استحكام سند به پايهاى رسيده كه نياز به اثبات و تأييد ندارد».
و همچنين «عبد الفتاح عبد المقصود» دانشمند
بزرگ مصرى در تقريظى كه به «الغدير» نوشته است مىگويد: حديث غدير بدون شك حقيقتى
است كه دستخوش باطل نمىشود، فروزان است چون روشنائى روز و آن يكى از حقايق جوشنده
الهام است كه از سينه پيامبر 6 پراكنده گشت ..[2].
جريان غدير با آن مراسمى كه برگزار شد، و
اهتمام و توجهى كه پيامبر در اين باره از خود نشان داد و آياتى كه نازل گشت بيعت
عمومى كه در حضور پيامبر اكرم 6 با على 7
انجام گرفت، اهميت اين روز را كاملا روشن نمود، لذا پس از وفات پيامبر 6 با اين كه جريان اوضاع تغيير كرد و افكار ضد غدير گسترش يافت و