نام کتاب : إرشاد القلوب ت سلگی نویسنده : دیلمی، حسن بن محمد جلد : 2 صفحه : 92
اما اگر قول جمع را بپذيريم، على 7 داخل در آن
خواهد بود، چرا كه سرور آن جمع اوست و بنا بر قول اول (بعض) مسأله روشن است.
دليل ديگر در مورد امامت
على 7 خبر مشهور غدير است كه در آينده راجع به آن بحث خواهيم كرد.
يكى ديگر از ادله امامت
على 7 آيه:
أَطِيعُوا اللَّهَ وَ
أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ[1] است.
: از خدا و رسول او و
اولى الامر از خودتان اطاعت كنيد.
مسلّما مراد آيه جمع
نيست، زيرا لازمهاش يكى بودن مطيع و مطاع است بنا بر اين بعض منظور است و آن بعض
هم بايد معصوم باشد، چون ترجيح بلا مرح، محال است، و جز او معصومى نيست، پس او
واجب الاطاعة خواهد بود يكى از شگفتيها اين است كه: امام 7 در زمان
پيامبر 6 هميشه، امير، والى و جانشين مطاع او بود و
او را والى مدينه قرار داد و به قضاوت به يمن اعزام داشت و پرچم را در همه جنگها
به دستش مىداد و در هر لشكرى كه پيامبر 6 حضور
نداشت، فرمانده آن على 7 بود.
در هنگام مهاجرت از مكه،
او را براى قضاء ديون و ردّ امانتها و بردن زنها و كسانش، به جاى خويش نهاد.
براى حفظ جان پيامبر
6 جانش را در كف دست گذاشت و بر بسترش خوابيد، در
حالى كه غير از على 7 در حيات پيامبر 6
كسى ديگر، صلاحيّت انجام اين امور را نداشت و با اينكه ديگران در زمره ياران
پيامبر بودند، ولى صلاحيّت اين كارها را نداشتند.