نام کتاب : إرشاد القلوب ت سلگی نویسنده : دیلمی، حسن بن محمد جلد : 2 صفحه : 15
قرآنشان، داورى مىكنم.[1]
اين عبارات دلالت دارد كه امام به بالاترين قلّههايى كه بشر توان رسيدن به آنها
را دارد، صعود كرده و به دانشهايى دست يافته كه جز به او به كسى ديگر از اصحاب
داده نشده است.
در تعبيرى ديگر با اشاره
به سينه مبارك خود فرمود: در اينجا علوم و دانشهايى انباشته شده كه اگر حامل
(اهلى) مىيافتم، به او مىآموختم.[2] اين تعبير
مىرساند كه از نظر علمى به جايى رسيده كه هيچ آفريدهاى، از ميان فرشتگان و
انسانها، نمىتوانند به آنجا برسند و بر ايشان غير ممكن است و فقط رسول گرامى 6 از اين شمول مستثنا است، زيرا در آيه مباهله نفس على
7 نفس اوست و خداوند نفس پيامبر 6 را نفس
على 7 دانسته.
وَ أَنْفُسَنا وَ
أَنْفُسَكُمْ[3] منظور از «نفس»
نفس على 7 مىباشد و همه مفسران اين معنا را پذيرفته و تأييد كردهاند.
البته در اينجا معناى
حقيقى منظور نيست، چرا كه اتّحاد (دو نفس) محال است، پس آن را به نزديكترين معانى
بايد حمل كنيم، كه: همگامى و يارى و همراهى در همه وجوه ممكن باشد.
پس همه فضايل علمى و
عملى- به استثناى نبوّت- كه براى رسول اللَّه ثابت است براى على 7 نيز
ثابت است و خود پيامبر به استثناى مسأله نبوّت به آنها