او را شادمان مىسازد، و يا بدينوسيله از
نظر او بهرهمند مىشوى، چهبسا كه او نظرى [سودمند] در اينباره داشته باشد، و يا
از دعايش بهرهمند خواهى شد، و شايد او به كسى بگويد و او سودى برد و يا امور
ديگرى كه بيانگر رجحان اظهار و برملا ساختن راز است.
[مقابله با تزويرهاى نفس اماره]
براى دفع اين تزويرها بايد گفت: اگر اظهار راز به طور كلى رجحان داشت
خداوند راز خويش را پنهان نمىداشت و آنرا به خزانهداران سرّش اختصاص نمىداد،
زيرا حكيم آنچه را رجحان دارد، رها نمىكند و جز كاملتر را انجام نمىدهد؛ پس
معلوم مىشود كه اظهار راز موجب فساد و تباهى است كه با حكمت منافات دارد. پس تو
نيز در رعايت حكمت و پرهيز از آنچه موجب فساد است به پروردگار خويش تأسى نما، كه
نفس امّاره هدفى جز تباهى و فساد ندارد، ولى آنرا در غالب خير و صلاح جلوهگر
مىسازد. مولاى ما، امام سجاد 7 به زهرى فرمود:
مبادا سخنى بگويى كه با انكار دلها مواجه مىگردد، گرچه براى آن
توجيهى داشته باشى، كه تو تمام كسانى را كه آن مطلب را از تو شنيدهاند نمىتوانى
توجيه كنى».
[اشعار حكمتآموز]
در يكى از اشعار معروف منسوب به ائمه عليهم السّلام آمده است: