پس اينهمه ترغيب، براى تحصيل مرتبه متوسط ايمان است كه به مثابه يك
موجود با خلقت كامل مىباشد كه فرد متيقن در امتثال اوامر مطلق مىباشد. گويا مراد
بودن مراتب پائيينتر مورد شك و ترديد است. البته اگر مراتب بالاتر تحصيل شود
بىشك كاملتر خواهد بود.
مرتبه متوسط ايمان، همان مرتبهاى است كه داراى اين لوازم (توكل،
تسليم و تفويض) مىباشد، و اطلاق ايمان بر مراتب پائينتر تنها از جهت صدق ماهيت
است و از آنجهت كه مراد و غرض اصلى متوجه مراتب بالاتر است، اين مراتب، ايمان
محسوب نمىشوند.
اينك كه در اين مطالب انديشيدى، چارهاى نيست مگر اينكه كمر همت بسته
براى بدست آوردن مرتبه قابل توجهى از ايمان هرچه بيشتر تلاش و كوشش نمايى،
بگونهاى كه نام ايمان به طور حتم بر آن صادق باشد و از آن سلب نشود.
امام صادق 7 بنابر نقل كلينى در بيان اين مطلب فرمود:
شما صالح نباشيد مگر آنكه معرفت پيدا كنيد، و معرفت نيابيد مگر آنكه
تصديق كنيد، و تصديق نكنيد مگر آنكه تسليم باشيد. هر چهار در [تسليم، تصديق،
معرفت، صلاح] را بكوبيد كه نخستين آنها جز به همراهى آخرينشان نيكو نگردد.
كسانىكه همراه سه در باشند گمراه گشته و در بيراهى دورى افتادهاند».