responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين    جلد : 1  صفحه : 83

. بر دل و دين خرابت نوحه كن‌

چون نمى‌بيند جز اين خاك كهن‌

ور همى بيند چرا نبود دلير

پشت دار و جان سپار و چشم سير

در رخت كو از پى دين فرّخى‌

گر بديدى بَحر، كو كفّ سخىّ‌

آنكه جو ديد آب را نكْند دريغ‌

خاصه آن كو ديد دريا را و ميغ‌

قرائت حضرت حدّاد ابيات عاشورا را گويا با جان و روح او خمير شده است‌

تمثيل حريص بر دنيا به مورى كه به دانه‌اى از خرمنى قانع نشود

مور بر دانه از آن لرزان شود

كو ز خرمنگاه خود عُمْيان‌[1] بود

مى‌كشد يك دانه را از حرص و بيم‌

چون نمى‌بيند چنان چاش‌[2] عظيم‌

صاحب خرمن همى گويد كه هى‌

اى ز كورى پيش تو معدوم، شى‌ء

تو ز خرمن‌هاى ما آن ديده‌اى‌

كاندر آن دانه به جان پيچيده‌اى‌

اى به صورت ذرّه كيوان را ببين‌

مورِ لنگى، رو سليمان را ببين‌

تو نِه‌اى آن جسم بل آن ديده‌اى‌

وا رهى از جسم گر جان ديده‌اى‌

آدمى ديده است و باقى لَحم و پوست‌

هر چه چشمش ديده است آن خير اوست‌

كوه را غرقه كند يك خُم زِ نَم‌

مَنفذى گر باز باشد سوى يَم‌

چون به دريا راه شد از جان خُم‌

خمّ با جيحون برآرد اشتلُم‌[3]

زين سبب قُل گفته دريا بود

گرچه نطق احمدى گويا بود

گفته او جمله دُرِّ بحر بود

كه دلش را بود در دريا نفوذ

دادِ دريا چون ز خمّ ما بود

چه عجب گر ماهى از دريا بود


[1] - عُمْيان بمعنى كوران، جمع أعمى مى‌باشد؛ ولى در اين شعر بمعنى كور آمده است؛ چنانچه در« لغت نامه دهخدا» پس از آنكه عُميان را به كوران و نابينايان معنى نموده است، بعنوان معناى دوّم، كور و نابينا را ذكر كرده و همين بيت« مثنوى» را شاهد آورده است و در تعليقه گويد: ظاهراً اين كلمه كه در عربى جمع است مانند بسيارى از كلمات ديگر از قبيل طلبه، حور و ... در فارسى به معنى مفرد بكار رفته است.( م

[2] -) چاش: خرمن

[3] -. اشتلم: تندى و غلبه و زور كردن.

نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين    جلد : 1  صفحه : 83
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست