responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين    جلد : 1  صفحه : 548

در راه عرفان و سلوك مؤيّد مى‌شمارند. اختصاص به من ندارد.

و امّا ملّاى رومى يك شيعه محض و خالص بوده است. ما چرا راه دور برويم؟ اينك «مثنوى» او در دست است؛ ببينيد تا چه سرحدّ مولانا أمير المؤمنين 7 را ستوده و از دشمنان آنحضرت مذمّت نموده است. و با اشارات و كنايات، غاصبان خلافت را مذمّت ميكند و بعضى جاها با صراحت امّا بعنوان كلّى نه با خصوص لفظ و عبارت، آنان را محكوم ميكند و مى‌كوبد.

در چند جاى مختصرى كه نامى از آنها برده است، آنقدر قبل از آن اسم و پس از آن مطالبى را در زشتى بد اخلاقى و بدكيشى و بى ادبى و أمثالها شرح ميدهد كه: با دقّت مشهود است كه مراد همين غاصبين خلافت مى‌باشند. [1]

______________________________ [1] در همين كتاب «روح مجرّد» در صفحات 526 تا 532 ديديم چگونه از شير خدا أمير المؤمنين 7 توصيف مى‌نمايد. در اين بيت او

: غرق نورم گرچه سقفم شد خراب‌

روضه گشتم گرچه هستم بوتراب‌

ببينيد چگونه غصب خلافت غاصبين را به خرابى سقف توصيف نموده است.

بارى، اگر با دلائلى بخواهيم تشيّع وى را در اينجا به اثبات برسانيم، از وضع اين رساله خارج ميشود. فلهذا اكتفا مى‌كنيم به آنچه در «روضات الجنّات» درباره ملّاى رومى در باب مسمّى به محمّد، طبع سنگى، ج 4، ص 198 آورده است؛ وى گويد: و فى «الرّسالة الإقباليَّة» أنّه قد سُئِلَ علاءُ الدَّولةِ السِّمنانىُّ عَن حالِ هذا الرّجلِ فَقالَ: هو نِعمَ الفَتَى، و إنْ لم أرَ فى كَلماتِه ما يوجِبُ الاستقامةَ و التَّمكينَ. ثمَّ قال: و ممّا يُعجبُنى مِن الرَّجلِ أنَّه كانَ إذا سَأَل خادمَه: هَل يُوجَدُ عندنا شَىْ‌ءٌ نَطْعَمُهُ فيقولُ: لا، يُظهِرُ بذلكَ الفَرحَ الشَّديدَ و يقولُ: الحمدُ للَّه الّذى جَعل فى مَنزِلنا شَبَهًا مِن منازلِ أهلِ البيتِ عليهم السّلام. و إن كانَ يقولُ: نَعمْ عِندنا مِن المَطاعمِ المطبوخِ و غيرِه، انزَعَجَ شديدًا و قالَ: يفوحُ اليومَ مِن مَنزِلنا رآئِحةُ فرعونَ اللَعينِ.

و در همين صفحه 198، از «مجالس المؤمنينِ» قاضى نور الله شوشترى نقل كرده است كه قاضى او را از خُلّص شيعه آل محمّد شمرده است.

و در ص 200 گويد: و مِن جُمْلَةِ مَنْ تَعَرَّضَ لذكرِ الرَّجلِ أيضًا هو المُحدِّثُ النّيسابورىُّ فى دَرجِ رجالِه الكبيرِ، فقالَ: بعد التَّرجمَةِ له بعنوانِ محمّدِ بنِ محمّد بنِ الحسينِ المَولَى جلالِ الدّينِ البَلخىِّ الرّومىِّ نُزُلًا، كانَ مُحدِّثًا عالِمًا عارِفًا رُمىَ بالتّصوّفِ؛ وَ قد أخْرجْنا مِن كلامِه المَنظومِ ما لا يُريبُ اللَبيبَ فى كونِه إماميًّا اثنا عشريًّا، وَ لكنَّه كان مُشاقيًا فى دَولةِ المُخالِفينَ. و قدِ اسْتَوفَينا تحقيقَ مذهبِه فى كتابِ «ميزانِ التّمييزِ فى العلمِ العزيزِ» وَ لْنَكتفِ هُنا بأبياتٍ مِنه؛ قال فى «المثنوىّ»:

هر چه گويم عشق از آن برتر بود

عشق أمير المؤمنين حيدر بود

و قال‌

: تو به تاريكى على را ديده‌اى‌

لاجرم غيرى بر او بگزيده‌اى‌

و قال‌

: رومى نشد از سرّ على كس آگاه‌

زيرا كه نشد كس آگه از سرِّ إلهْ‌

يك ممكن و اينهمه صفات واجب‌

لا حَولَ و لا قُوّةَ إلّا بِالله‌

لَه تصانيفُ أشهَرُها «المَثنوىُّ» المعروفُ، و قَد عبَّر عَنه شيخُنا البَهآئىُّ قُدّس سرُّه بِالمَولوىِّ المعنوىِّ و قال:

من نمى‌گويم كه آن عالى جناب‌

هست پيغمبر ولى دارد كتاب‌

- انتهى. و مِن جُملة مناظيمِ ديوانِه الّذى هُو سِوَى مثنويِّه المعروف، كما نقلَه بعضُهم و جَعَله دليلًا على كونِه من الشّيعةِ المُخلصينَ المُتديّنينَ، قولُه:

هر آن كس را كه مهر اهل بيت است‌

وِرا نور ولايت در جبين است‌

غلام حيدر است مولاى رومى‌

همين است و همين است و همين است‌

و منها أيضًا:

آفتاب وجود أهل صفا

آن إمام امَم ولىّ خدا

آن امامى كه قائم است الحقّ‌

زو زمين و زمان و أرض و سَما

ذات او هست واجب العصمة

او منزّه ز كفر و شرك و ريا

عالم وحدت است مسكن او

او برون از صفات ما و شما

رهروان طالبند، او مطلوب‌

عارفان صامت و على گويا

سرّ او ديده سيّد المُرسَل‌

در شب قدر و در مقام دَنا

از على مى‌شنيد نطق على‌

بُد على جز على نبود آنجا

ما همه ذرّه‌ايم و او خورشيد

ما همه قطره‌ايم و او دريا

بى ولاى على به حقّ خدا

ننهد در بهشت، آدم پا

گر نهد بال و پر فرو ريزد

جبرئيل أمين به حقّ خدا

مؤمنان جمله رو به او دارند

كو امام است و هادِى أوْلَى‌

بنده قنبرش به جان مى‌باش‌

تا برندت به جَنّة المأوى‌

شمس تبريز بنده از جان شد

جان فدا كرد نيز مولانا

نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين    جلد : 1  صفحه : 548
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست