responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين    جلد : 1  صفحه : 524

زيبا و حزين ميخواندند، و چه بسا چندين ساعت فقط نماز شبشان بدين كيفيّت طول مى‌كشيد. و پيوسته استعمال عطر مى‌نمودند، و در اطاق خودشان غالباً عود روشن ميكردند، بطوريكه اگر كسى بعد از يكى دو روز هم در آن اطاق وارد مى‌شد پس از آنكه بجاى ديگر رفته بودند، از بوى عطر خاصّ ايشان و از بوى عود اطاق مى‌فهميد اينجا سيّد هاشم بوده است.

تا آخر عمر شبها تقريباً خواب نداشتند. اوّل شب قدرى استراحت ميكردند، سپس بيدار مى‌شدند و وضو ميگرفتند و چهار ركعت نماز بدان كيفيّت انجام ميدادند، و سپس رو به قبله در حال توجّه و خَلْسه مدّتها مى‌نشستند و در حال توجّه و تفكّر تامّ بودند.

سپس قدرى استراحت ميكردند و بيدار مى‌شدند، و به همين طريق چهار ركعت نماز ميگزاردند و خيلى طول مى‌كشيد، باز رو به قبله به حال خَلْسه و توجّه تامّ و تمام مى‌نشستند تا قريب اذان صبح.

يك شب در اينحال فرمودند: رفقاى ما الحمد للّه همه اهل تهجّد و تعبّدند، ولى ما ريش جنبانيم؛ ما ريش خود را مى‌جنبانيم‌

. چنان با نيك و بد سَر كن كه بعد از مردنت عُرفى‌

مسلمانت به زمزم شويد و هندو بسوزاند [1]

______________________________ [1] در «خصال» شيخ صدوق، باب الإثنَين، ص 72 و 73 از أمير المؤمنين 7 مرفوعاً روايت شده است كه: آن حضرت به پسران خود گفتند:

يا بَنىَّ! إيّاكُمْ وَ مُعاداةَ الرِّجالِ! فَإنَّهُمْ لا يَخْلونَ مِنْ ضَرْبَيْنِ: مِنْ عاقِلٍ يَمْكُرُ بِكُمْ، أوْ جاهِلٍ يَعْجَلُ عَلَيْكُمْ! وَ الْكَلامُ ذَكَرٌ وَ الْجَوابُ انْثَى؛ فَإذا اجْتَمَعَ الزَّوْجانِ فَلابُدَّ مِنَ النِّتاجِ. ثُمَّ أنْشَأَ يَقولُ‌

: سَليمُ الْعِرْضِ مَنْ حَذَرَ الْجَوابا

وَ مَنْ دارَى الرِّجالَ فَقَدْ أصابا

وَ مَنْ هابَ الرِّجالَ تَهَيَّبوهُ‌

وَ مَنْ حَقَرَ الرِّجالَ فَلَنْ يُهابا

«اى پسران من! مبادا شما با مردمان از سر خصومت و دشمنى برخيزيد! زيرا كه ايشان خالى از دو گروه نمى‌باشند: يا عاقلند كه در صدد مكر و خدعه با شما بر مى‌آيند، و يا جاهلند كه به زودى عليه شما به دفاع قيام مى‌كنند. گفتار، حكم مرد نرى را دارد و پاسخ در حكم زن ماده‌اى است؛ و چون مرد و زن با هم جمع آيند گريز و گزيرى از تولّد بچه نيست. سپس حضرت شروع كردند و از خود اين شعر را انشاء نمودند:

كسيكه ميخواهد آبرويش محفوظ باشد، از جواب دادن خوددارى مى‌نمايد. و كسيكه با مردمان به مدارا و ملايمت رفتار نمايد وى به مقصد و مقصود خود ميرسد و راه صواب و درست را طىّ كرده است. و كسيكه مردمان را بترساند مردمان نيز او را ميترسانند، و كسيكه مردمان را پست و حقير بشمارد براى او ارزشى قائل نمى‌شوند.»

نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين    جلد : 1  صفحه : 524
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست