نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين جلد : 1 صفحه : 412
. پسنديده و مورد اختيار و انتخاب است».
علّامه أمينى: علّت اختلاف عرفاء با اهل ظاهر، اختلاف استعداد نفوس
است
و محصّل و جوهره مطلب آنستكه: نفوس مردم به حسب غرائز و صفات
جِبِلّيّه خودشان، و برحسب استعدادهاى متفاوته شان، در تلقّى حقائقى كه در نفوس
بشر به وديعت نهاده شده است تفاوت دارند. بعضى از آنها در تلقّى حقائق قبض دارند،
و معضلات و أسرار، آنان را خرد ميكند و در هم مىشكند. و بعضى از نفوساند كه چون
به آنها دست يابند، انبساط و گشايشى در خود يافته، دستى به سوى آن دراز مىكنند و
باعى [1] را به سوى آن مىكشند. و معلوم است كه طبيعت حال اقتضا دارد كه: دسته
اوّل در وسعشان نمىباشد كه از روى اكراه آنچه را كه نميدانند بر خود تحميل
نمايند؛ همانطور كه معرفت و شناخت براى دسته دوّم بدانها اجازه نميدهد تا آنچه را
كه فهميدهاند و تحقيق كردهاند در بوته بطلان رها كنند.
فلهذا از اينجاست كه منافرت ميان دو دسته به حركت و انقلاب مىافتد،
و كينهها و مخفيّات بواطن شعله ور ميگردد؛ وليكن رويّه و روش ما اينست كه: مساعى
جميله هر دو دسته را براساس آنچه كه از نيّتهاى حسنه آنان ميدانيم، و از سلوكشان
در طرق مختلفه طلب حقّ اطّلاع داريم، تقدير مىنمائيم و ميگوئيم
: عَلَى
الْمَرْءِ أنْ يَسْعَى بِمِقْدارِ
جُهْدِهِ
وَ لَيْسَ عَلَيْهِ أنْ يَكونَ مُوَفَّقا
«بر عهده هر انسان است كه به مقدار توانائى و
قدرتش بكوشد؛ و برعهده او نيست كه در اين كوشش كامياب گردد
______________________________
[1]». باع به معنى بلندى دو دست است وقتيكه آنها را باز مىكنند و
در دو طرف بدن يكى را به يمين و ديگرى را به يسار مستقيماً دراز مىكنند. يعنى
مقدار فاصله سر انگشتان دو دست در اين حالت.
نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين جلد : 1 صفحه : 412