«آرى در ميان اين طائفه عظيم و گسترده از فقهاى شيعه، جماعتى هستند
جدا و بر كنار كه پيوسته به أمثال اين صوفيان و عرفاى مُلحِد با يك چشم مىنگرند؛
مانند ابن فَهد حلّى، و شيخ بهائى، و مولى محسن كاشانى، و مولى محمّد تقى مجلسى، و
قاضى نور الله شوشترى، و بخصوص اين مردى كه در عبارت ما متأخّر آمده است و به سبب
همين يك چشمى بودنش وى را به شيعه تراش لقب دادهاند.»
صاحب «روضات» شرحى از بيان قاضى نور الله در اثبات تشيّع محيى الدّين
بيان ميكند؛ و با اشاره به آنكه قاضى نور الله كه در صدد برآمده است تا سخنان كفر
آميز و إلحادآور و زندقه خيز محيى الدّين را تصحيح كند، كجا ميتواند از عهده آن
برآيد، مطلب را خاتمه داده است. [1]
ما در اينجا در نقل مطالب «روضات» درباره محيى الدّين عربى، به تمام
جهات ضعف و نقاط إشكالى كه به او وارد ساختهاند، با گسترشى بالنّسبه وسيع
نگريستيم و آنها را در اينجا ذكر نموديم، تا با ملاحظه و مشاهده مدبّران و مطالعه
كنندگان، جميع جوانب وى از مدح و ذمّ، و تحسين و تقبيح، و تسليم و تكفير، و تعديل
و تفسيق، و تسنّن و تشيّع وى با دقّت ملاحظه شود و روى آن كنجكاوى به عمل آيد، و
خداى ناكرده مانند گفتار مصنّف، وى را با يك چشم
______________________________
[1] «روضات الجنّات» طبع سنگى، ج 4، ص 193 تا ص 196
نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين جلد : 1 صفحه : 370