«صاحب «فتوحات» پس از آنكه شرحى درباره پيامبر ما صلّى الله عليه و
آله آورده و گفته است: او اوّلين اسم ظاهر خداوند در صحنه وجود و عالم هستى است،
گفته است: و نزديكترين مردم به او علىّ بن أبى طالب است، امام همه عوالم و سرّ
جميع أنبياء و مرسلين».
تحقيقى از حقير راجع به سير و سلوك افراد در اديان و مذاهب مختلفه
و نتيجه مثبت و يا منفى آن در وصول به توحيد و عرفان ذات حقّ متعال
از عامّه و غيرهم
حقّ در خارج يكى است. زيرا به معنى اصل هستى و تحقّق و وجود است. و
معلوم است كه حقيقت وجود و موجود لا يتغيّر و لا يتبدّل است. و در مقابل آن، باطل
است كه به معنى غير اصيل و غير متحقّق و معدوم مىباشد.
عرفاى غير شيعه در طول تاريخ، يا عارف نبودهاند و يا از ترس عامّه
تقيّه مىنمودهاند
تمام افرادى كه در عالم، اراده سير و سلوك به سوى خدا و حقيقة
الحقائق و أصل الوجود و علّة العلل و مبدأ هستى و منتهاى هستى را دارند، چه مسلمان
و چه غير مسلمان، از يهود و نصارى و مجوس و تابع بودا و كُنفُسيوس، و مسلمان هم چه
شيعه و يا غير شيعه از اصناف و انواع مذاهب حادثه در اسلام، از دو حال خارج
نيستند:
اوّل: آنانكه در نيّتشان پاك نيستند، و در سير و سلوك راه اخلاص و
______________________________
[1] «كلمات مكنونه» طبع سنگى، ص 181؛ و «اليواقيت و الجواهر»
شعرانى، ج 2، مبحث 32، ص 20 با مختصر تغييرى در لفظ
نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين جلد : 1 صفحه : 348