نام کتاب : رساله حق اليقين (حق اليقين فى معرفة رب العالمين) نویسنده : شبسترى، شیخ محمود جلد : 1 صفحه : 21
تمثيل- چون
آتش در سنگ و آهن، و ميوه و درخت در دانه، و آب در زمين، و صفا در آهن، علم و
ايمان در نفوس[1] مركوزاند،
و اخراج آن را اسباب است، آيينه علم جز تذكر نيست:
وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ
(54/ 40).
حقيقت- آنچنان كه نفس ادراك كه معرفت است
مقتضى عبادات[2] اضطرارى و
رحمت عام است، ادراك ادراك كه علم است مستلزم عبادات[3]
اختيارى و سير و سلوك و رحمت خاص است: وَ ما خَلَقْتُ
الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
(51/ 56).
حقيقت- مبدأ اين نوع از كثرت، عبادت[6] و بعد عدمى است كه تعظيم امر نسبى
است، كه كثرت متحقق[7] نگردد الا
بدين و اين نسبت به يقين، كه مقام وحدت است و كشف حقيقى، ساقط مىگردد: وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ (15/ 99).
حقيقت- و اصل كامل در وقت استغراق مقام معرفت
اگر به علم پردازد، كه از رهگذر حواس داخلى و خارجى حاصل مىشود، محجوب گردد: لَنْ تَرانِي وَ لكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ (7/ 143).
فرع- چون متنزل[8]
شود جهت ارشاد و تكميل به حسب مرتبه كمال وصال به آيات نزول كند، اعلى منزل او آيت
كبرى بود و بيان وجدان آن جز به طريق اجمال ممكن نشود:
فَأَوْحى إِلى عَبْدِهِ ما أَوْحى
(53/ 10).
حقيقت- غايت علم اعنى ادراك ادراك عدم ادراك
است، چه مدرك حقيقى