نام کتاب : عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه نویسنده : انصاريان، حسين جلد : 1 صفحه : 53
ملكوتى و معنوى ساخته و او را تبديل به منبع
خير و بركت نمايد.
در زمينه قوه علميه و عمليه كه دو علت براى قداست و پاكى روح است يكى
از بزرگان عصر به سوره والعصر تكيه كرده و عقيده دارد آنان كه از بند خسارات
آزادند، همانانند كه منور به نور علم و متحرك به حركت عملى هستند و اين معنايى است
كه از سوره مباركه والعصر استفاده مىشود.
قسم به زمان، انسان در زيان است، يعنى آنان كه مشغول به امور مادى
طبيعى شده و جز اين دنيا و آنچه در اوست چيزى نشناختهاند و جان آنان هم چون ماهى
در آب دريا، در حيوانيت محض غرق است.
مگر آنان كه ايمان آوردند، يعنى دل آنان و عقلشان به نور معرفت و
آگاهى به معاد و شناخت پيامبران و امامان : و وظايف و مسئوليتها كه
عبارت از قوه نظريه است روشن شد.
و به اجراى دستورها و انجام عمل صالح برخاستند، يعنى در جهت عمل به
كليه برنامههاى الهى كامل شدند.
و مردم را به حق سفارش كردند، يعنى در مقام تعليم مردم نسبت به توحيد
و نبوت و امامت و فضائل انسانى برآمدند.
و مردم را به صبر سفارش كردند، يعنى راه متخلق شدن به اخلاق الهى را
به مردم نمايانده و تا جايى كه جان آنان را از آلودگىها پاك كنند كوشيدند.
در هر صورت، سر و بر الهى كه باعث تقدس ارواح عارفان شده، همان علم و
عملى است كه خداوند آنان را با لطف و رحمتش به آن هدايت فرموده.
عارف رومى در مقام نصيحت انسان چنين سروده:
پيشتر
آ پيشتر اى بوالوفا
از
من و ما بگذر و زودتر بيا
پيشتر
آ در گذر از ما و من
پيشتر
آ تا نه تو باشى نه ما
نام کتاب : عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه نویسنده : انصاريان، حسين جلد : 1 صفحه : 53