responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح دعاى صباح نویسنده : آقا نجفى قوچانى    جلد : 1  صفحه : 4

آخوند خراسانى كه فقه و اصول و خارج را نزد وى و مرحوم شريعت اصفهانى و شرح هدايه ملاّ صدرا شيرازى را نزد شيخ محمّد باقر اصطهباناتى آموخته است.

دوران تحصيل آقا نجفى تماما توأم با رنج و مشقّت فراوان بوده است. آن مرحوم سرگذشت و سوانح عمر خود را تفصيلا در كتاب سياحت شرق نگاشته كه اين كتاب تا كنون چندين بار چاپ و انتشار يافته است.

آقا نجفى در سال 1325 قمرى با يك خانواده ايرانى مقيم كربلا ازدواج مى‌نمايد. وى پس از بيست سال و 15 روز توقّف در نجف در سال 1338 عراق را ترك گفته وارد ايران مى‌شود، در همين سفر به قصد زيارت مشهد وارد ارض اقدس شده و بنا به تقاضاى مردم قوچان در آن شهر رحل اقامت مى‌افكند. آقا نجفى متجاوز از 25 سال ديگر عمر خود را در قوچان به ارشاد خلق و رتق و فتق امور دينى مردم و اداره حوزه علوم دينى قوچان گذرانده و سرانجام، اين عالم فرزانه در شب جمعه 26 ربيع الثّانى سال 1363 قمرى مطابق با نهم ارديبهشت 1322 شمسى در قوچان وفات مى‌نمايد و در يكى از اتاق‌هاى منزلش به خاك سپرده مى‌شود، رحمة اللّه عليه.

مزار او امروز مورد توجّه و اعتقاد اهالى قوچان و زيارتگاه ارادتمندان او مى‌باشد. آن مرحوم در دوران حيات خود عالمى وارسته و با فضيلت بود، آزادگى و زهد و تقواى او زبانزد خاصّ و عام و در مواقع سختى پناهگاه طبقه محروم و مستمند بوده است.

مرحوم آقا نجفى در نجف اشرف با رسيدن به عالى‌ترين مراحل كمال و مدارج فقاهت، در مباحث علمى، كلامى و فقاهتى از خود تأليفاتى به يادگار گذارده كه اينك با توجّه به ترتيب زمانى تاريخ تحرير، عناوين آن را ذيلا مى‌نگارد:

1- شرح دعاى صباح به خطّ شارح. 2- عذر بدتر از گناه. 3- حيات الاسلام في احوال آية الملك العلام.

4- سياحت شرق يا زندگينامه آقا نجفى قوچانى. 5- رساله سفرى كوتاه به آبادى‌هاى اطراف قوچان.

6- سياحت غرب يا سرنوشت ارواح بعد از مرگ. 7- شرحى بر كتاب «پسران من» پل دومر آمريكايى در زمينه اخلاق و تربيت جوانان. 8- شرح ترجمه رساله تفاحيّه بابا افضل كاشانى. 9- تقريرات فقهى و رساله‌اى در اثبات رجعت. 10- تقريرات فقهى و رساله «أصالة البراءة» در اصول فقه.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به منظور تجليل از مقام شامخ آن عالم ربّانى كه جايگاه والايى در فقه و سياست و فلسفه و عرفان و علم و عمل دارد، بزرگداشت اين عالم فرزانه را در سال 1378 برگزار مى‌نمايد. به همين جهت مؤسسه انتشارات هفت، تعدادى از آثار و تأليفات آن مرحوم، منجمله كتاب حاضر را براى ملاحظه و مطالعه دانشمندان، علماء، انديشمندان و همه علاقه‌مندان به آثار علمى- اسلامى وى چاپ و انتشار داده است.

كميته علمى مجمع بزرگداشت آية اللّه آقا نجفى قوچانى (ره)

نام کتاب : شرح دعاى صباح نویسنده : آقا نجفى قوچانى    جلد : 1  صفحه : 4
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست