responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح دعاى صباح نویسنده : آقا نجفى قوچانى    جلد : 1  صفحه : 3

بسم الله الرحمن الرحيم عالم ربّانى، فقيه اصولى، حكيم متألّه آية اللّه سيّد محمّد حسن نجفى معروف به «آقا نجفى قوچانى» كه از اعاظم فقهاى قرن حاضر و از شاگردان مبرّز مرحوم آخوند ملاّ محمّد كاظم خراسانى و از همگامان آن مرجع بزرگ در نهضت مشروطيّت ايران در نجف بوده است، در سال 1295 هجرى قمرى در خسرويّه از توابع قوچان متولّد شده و در همان ده به مكتب خانه رفته است. آقا نجفى مقدّمات كامل را در قوچان و ادبيات و سطح را تا قوانين در مشهد آموخته، بعد از سه سال توقّف در مشهد به همراهى يك نفر از همدرسانش مصمّم مى‌شوند براى ادامه تحصيل به اصفهان مسافرت كنند. وى در سال 1313 قمرى با همراهى همان دوست تحصيلى‌اش (با يك الاغ و اثاثيه مختصر با پاى پياده پس از عبور از شهرهاى تربت حيدريه و گناباد و طبس از راه ريگ كوير با ديدن مشقّات طاقت‌فرسا) به اصفهان مى‌رسند. با ورود به اصفهان در يكى از حجرات مسجد عربون ساكن مى‌گردند و در نزد آخوند ملاّ محمّد كاشى منظومه حاج ملاّ هادى سبزوارى و رسائل را از شيخ عبد الكريم گزى و حكمت را نزد ميرزا جهانگيرخان قشقايى و فقه را نزد آقا نجفى اصفهانى تلمّذ مى‌نمايند.

در سال 1318 قمرى كه سال چهارم توقّف وى در اصفهان بود، پس از فروش تعدادى كتاب و اثاثيه مختصر، راه عتبات را در پيش گرفته و پياده عازم نجف مى‌شود.

در 16 رجب سال 1318 قمرى يعنى در سنّ 23 سالگى وارد نجف مى‌شود، لدى الورود در يكى از حجره‌هاى متروك مدرسه ساكن مى‌گردد. در ورود به نجف به حوزه تدريس آخوند ملاّ محمّد كاظم خراسانى حاضر شده و درس «آخوند» را مى‌پسندد و تصميم مى‌گيرد كه در نجف براى ادامه تحصيل بماند.

هنوز دو سالى از ورود به نجف نگذشته، پس از انتقال به حجره دوّم ديگر «نجفى» مى‌شود، و در سنّ سى سالگى قوّه استنباط احكام اسلامى را پيدا كرده و به مقام اجتهاد نائل مى‌گردد. اساتيد آقا نجفى در نجف:

نام کتاب : شرح دعاى صباح نویسنده : آقا نجفى قوچانى    جلد : 1  صفحه : 3
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست