نام کتاب : شرح دعاى صباح نویسنده : آقا نجفى قوچانى جلد : 1 صفحه : 37
صعود حالت منتظره در او نيست و وجود ممكن
فوق او متصوّر نشود بلكه فوق او نباشد.
اوّلا وجود واجب «ز احمد تا احد يك ميم فرق است» [1] يعنى ميم امكان
و قوام عالم طبيعت به چهل چيز است: 1- هيولى، 2- صورة اتّصاليّة، 3- جسميّه، 4-
آب، 5- خاك، 6- باد، 7- آتش، 8- صورت معدنى، 9- صورت نباتى، 10- صورت حيوانى، 11-
نفس، 12- عقل با سبعه سيّاره و بروج دوازدهگانه و افلاك نهگانه، چهل مىشود
«جهانى اندرين يك ميم غرق است» [2] و جميع ما سوى اللّه از نبى مرسل و ملك مقرّب
تماما از صدر تا ساقه در مرتبه دون او هستند چنانچه فرمود: «لى مع اللّه حالات لا
يسعها ملك مقرّب و لا نبىّ مرسل» [3] و او است واسطه فيض و وجود و كمال هر موجودى
از ناحيه او است «لولاك لما خلقت الأفلاك»[1]
از اين جا معلوم مىشود كه فايده صلوات يك معنى عامّه مصلّى گردد پس همچو شخصى دين
و شريعت و كتاب او اكمل شرايع و كتب باشد كه ما فوق او بلكه مثل او دين و كتابى
تصوير نشود، چو هر شرعى مناسب صاحب آن باشد. كما قال: «بعثت لأتمّم مكارم الأخلاق»[2] و از اين جا معلوم شود وجه آنى كه
او خاتم انبياء است و دين او خاتم الأديان است كما آن كه از ضروريّات دين است «در
پس پرده هر چه بود، آمد» [4] و «ليس وراء العبادان قرية» [5] و شخص فطن از اين جا
مستشعر شود به سرّ «علماء امّتى أفضل من أنبياء بنى اسرائيل» [6] و چون اين مطالب
خارج از مقصود است،
______________________________
[1] محمود شبسترى، گلشن راز، بيت 1008 در بعضى نسخهها بيت 19 است
و بيت بعدى چنين است: احد در ميم احمد گشت ظاهر، در اين دور آمد اوّل عين آخر.
[2] محمود شبسترى، گلشن راز، بيت 1008 در بعضى نسخهها بيت 19 است
و بيت بعدى چنين است: احد در ميم احمد گشت ظاهر، در اين دور آمد اوّل عين آخر.
[3] آيت اللّه جوادى آملى، كتاب عيون مسائل النّفس، ص 562: «لى مع
الله وقت لا يسعنى فيه ملك مقرب و لا نبى مرسل» با آنچه در متن آمده اندكى متفاوت
است. شعر ذيل نيز به اين حديث اشاره دارد:
«فرشته
گر چه دارد قرب درگاه
نگنجد
در مقام لي مع الله».
[4] حديقة الحقيقه حكيم سنايى: «در پس پرده
هر چه بود آمد، اسد اللّه در وجود آمد».
[5] ضرب المثلى است در مورد چيزى كه بالاتر از آن ممكن نباشد (يعنى
بالاتر از شهر آبادان، شهرى نيست).
[6] حديث نبوى است در منية المريد في آداب المفيد و المستفيد، ص 61
چنين آمده است: «علماء امتى كانبياء بنى اسرائيل».
[1] - بحار الانوار، ج 6، باب بدء خلقه و ما جرى له.
[2] - كنز العمّال: 11- 420 و جامع الأصول في حديث
الرّسول، 4- 4.
نام کتاب : شرح دعاى صباح نویسنده : آقا نجفى قوچانى جلد : 1 صفحه : 37