[1] طريقت بجز: قرائت مشهور مصراع چنين است:« عبادت
بجز خدمت خلق نيست» اما قول مشهور مردود است، زيرا مسلما از جانبى عبادت منحصر به
خدمت خلق نميباشد و در برخى از عبادات جز قصد قربت به حق هدف ديگرى منظور نيست. از
جانبى ديگر تسبيح و سجاده و دلق از متعلقات مختصه صوفيان است كه اهل طريقتند و
مراد سعدى اين است كه اهل طريقت نبايد به ظاهر پردازند و با تسبيح و سجاده و دلق
خود را صوفى نمايند و از خدمت به خلق غافل مانند.
[3] - طامات: مخفف طامات« با تشديد ميم» مأخوذ است از
طامة الكبرى كه در سوره نازعات به عنوان كنايه از روز قيامت ذكر شده و طامة اسم
فاعل است از طم يطم، به معنى بردارنده پوست، شيخ نجم الدين را صوفيان طامة الكبرى
و كبرى ناميدند، زيرا از جهت كرامات و خرق عادات، او را به روز قيامت همانند
ميساختند. به تدريج طامات تغيير معنى داد، در مرحله اول به معنى كرامات و اوراد
سالكان استعمال شد و پس از آن در معنى ظاهرسازى صوفيانه براى فريفتن ديگران به كار
رفت و در اينجا معنى اخير مراد است.
[4] نقد صفا: راجع به صفا و خرقه رجوع شود به شرح
گلستان( ذيل كلمه صوفى).
[5] چنين خرقه: در بعضى نسخهها« خشن خرقه» آمده است.
[6] قبا: مخفف قباء كلمه عربى جمع آن اقبيه، لباس
توانگران و متعينان بوده است.
مراد شيخ آنست كه دارندگان صفا و
پاكان و بىغش، خرقه را در زير قبا مىپوشيدند و با وجود تجمل و تعين، درويشى
هيورزيدند. حضرت صادق 7 فرمود« البس و تجمل ان اللّه جميل و يحب الجمال
و ليكن من حلال».
ترجمه:« لباس زيبا بپوش، خداوند
زيباست و زيباست و زيبائى را دوست دارد لكن بايد جامه و زيور از مال حلال آماده
شود».
نام کتاب : شرح بوستان نویسنده : خزائلى، محمد جلد : 1 صفحه : 101