نام کتاب : جامع عباسی - طبع قديم نویسنده : شيخ بهائى جلد : 1 صفحه : 95
لازم است كه او حمد و سوره را بخواند اگر محلّ سوره باقى باشد.
و اگر بعد از
خواندن پيشنماز حمد را منفرد شده اكتفا به خواندن پيشنماز كند در خواندن حمد و خود
سوره را بخواند اگر محلّ سوره باقى باشد.
و اگر در اثناى
خواندن پيشنماز[1]
حمد را يا سوره يا تسبيحات اربع نيّت انفراد كند لازم است كه آن چه پيشنماز
نخوانده بخواند و از مأموم غير از قرائت حمد و سوره و تسبيحات[2] اربع چيزى ساقط نمىشود خواه
قرائت پيشنماز را بشنود[3]
و خواه نشنود امّا تكبير احرام و ذكر ركوع و سجود و تشهّد و سلام دادن بر مأموم
واجبست و بفعل آوردن پيشنماز از او ساقط نمىشود و بعضى از مجتهدين قرائت مأموم را
حرام مىدانند و بعضى مكروه مگر آن كه مأموم قرائت پيشنماز را به هيچ وجه نشنود در
اين صورت قرائت او را مكروه نمىدانند.
و بدان كه هر
گاه شخصى وقتى برسد كه پيشنماز در ركوع باشد در اين صورت نيّت اقتدا كند و بركوع
رود حكم آن دارد كه كلّ ركعت را دريافته باشد هر چند بعد از فارغ شدن پيشنماز از
ذكر ركوع رسيده باشد.
و اگر ترسد كه
تا به صف مأمومين رسيدن پيشنماز سر از ركوع بردارد در اين صورت مخيّر است اگر
خواهد[4]
همان جا كه رسيده نيّت اقتدا كند و تكبير احرام بگويد و بركوع رود و ركوع كرده خود
را به صف رساند و اگر خواهد دو سجده را نيز آنجا به جا آورد و بعد از آن خود را به
صف رساند و سنّت است كه در وقت رفتن به جانب صف پاى خود را بر روى زمين بكشد و گام
بر ندارد.
و اگر وقتى
برسد كه پيشنماز سر از ركوع برداشته و به سجود نرفته يا وقتى كه در سجده اوّل باشد
در اين دو صورت سنّت است كه به نيّت اقتدا تكبير احرام به جا آورد و با پيشنماز
سجده كند و چون پيشنماز به ركعت دويّم برخيزد با او برخيزد و نيّت كرده نماز را از
سر گيرد.
و بعضى از
مجتهدين برآنند كه نيّت اوّل كافيست و احتياج به نيّت ديگر نيست و اگر وقتى برسد
كه پيشنماز سر از سجده دويّم برداشته به تشهّد نشسته باشد سنّت است كه بعد از نيّت
و تكبير احرام با او بنشيند و ذكر خدا به جا آورد پس اگر تشهّد آخر باشد مأموم آن
قدر صبر كند كه پيشنماز سلام دهد و بعد از آن برخيزد و نماز را بهمان نيّت اقتداى
سابق تمام كند و اگر تشهّد اوّل باشد با پيشنماز برخيزد و نماز را بهمان نيّت به
اتمام رساند.
و هر گاه مأموم
دو ركعت آخر را با پيشنماز دريافته باشد مخيّر است در دو ركعت باقى كه منفردا
مىگذارد در ميانه حمد و تسبيح اگر چه پيشنماز در دو ركعت فاتحه نخوانده باشد.
و بعضى از
مجتهدين برآنند كه هر گاه پيشنماز در دو ركعت آخر فاتحه نخوانده باشد و اكتفا به
تسبيح كرده باشد بر مأموم واجبست كه در يكى از دو ركعت فاتحه بخواند و اكتفا به
[1] احوط در نيّت انفراد قبل از ركوع مطلقا خواندن حمد و
سوره است صدر دام ظلّه
[2] سقوط تسبيحات از ماموم معلوم نيست ولى به ملاحظه
خبرى كه در اين مقام وارد است به نيّت قربة مطلقه بخواند خالى از شبهه است صدر دام
ظله
[3] با نشنيدن قرائت جهريّه امام قرائت را به نيّت قربة
مطلقه بخوانند صدر دام ظلّه العالى
[4] ولى آن قدر دور نباشد كه مانع از تحقّق جماعتست صدر
دام ظلّه العالى
نام کتاب : جامع عباسی - طبع قديم نویسنده : شيخ بهائى جلد : 1 صفحه : 95