responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع عباسی - طبع قديم نویسنده : شيخ بهائى    جلد : 1  صفحه : 41

مباح يا در جامه غير مباح واقع شود مثل آن كه صاحب خانه يا صاحب جامه گويد كه رخصت است كه دو ركعت نماز در خانه من يا در جامه من بگزارى و زياده از آن رخصت نيست در اين صورت جايز نيست كه نماز را قطع كند و بعد از گفتن اذان و اقامت نماز را از سر گ‌يرد بجهت آن كه آخر نماز در مكان غير مباح يا در جامه غير مباح واقع خواهد شد.

و واجبست كه چون خواهد كه بواسطه تلافى اذان و اقامت نماز را قطع كند قبل از قطع بگويد السّلام عليك أيّها النّبيّ و رحمة اللَّه و بركاته.

و هر گاه در اثناى اذان از مؤذّن حدثى سر زند سنّت است كه اذان را قطع كند و وضو بسازد و اذان را از آنجا كه قطع كرده به اتمام رساند و لازم نيست كه اذان را از سر گ‌يرد.

امّا اگر در اثناى اقامت از مؤذّن حدثى واقع شود اقامت را از سر گ‌يرد.

و سنّت است كه ما بين اذان و اقامت فاصله واقع شود بدو ركعت يا به يك سجده يا به يك نشستن يا به يك گام‌[1] برداشتن يا به گفتن سبحان اللَّه يا الحمد للّه.

و اگر فصل به سجده يا بنشستن كند در اثناى آن اين دعا بخواند: اللَّهمّ اجعل قلبي بارّا و عيشي قارّا و رزقي دارّا و عملي سارّا و اجعلني عند قبر رسولك 6 مستقرّا و قرارا.

و در وقت نشستن نيز همين دعا بخواند سبحان من لا تبيد معالمه سبحان من لا ينسى ذكره سبحان من لا يخيّب سائله سبحان من ليس له حاجب يرشى و لا أبواب يغشى و لا ترجمان يناجى سبحان من اختار لنفسه أحسن الأسماء سبحان من فلق البحر لموسى سبحان من لا يزداد على كثرة العطايا إلّا كرما و جودا سبحان من هو هكذا و لا هكذا غيره.

و بعد از اقامت اين دعا بخواند: اللَّهمّ ربّ هذه الدّعوة التّامّة و الصّلاة القائمة بلّغ محمّد 6 الدّرجة الوسيلة و الفضل و الفضيلة باللَّه استفتح و باللَّه استنجح و على اللَّه أتوكّل و بمحمّد 6 أتوجّه. اللَّهمّ صلّ على محمّد و آله و اجعلني بهم عندك وجيها في الدّنيا و الآخرة و من المقرّبين‌

مبحث چهارم در ملاحظه نمودن قبله [و واجبات نماز]

[احكام قبله‌]

بدان كه شخصى كه نماز مى‌گذارد از چهار حال بيرون نيست يا در اندرون خانه كعبه است يا بر بام خانه كعبه يا به خانه كعبه آن قدر نزديكست كه اگر خواهد خانه كعبه را تواند ديد يا از شهر مكّه آن قدر دور است كه ديدن خانه او را ميسّر نيست پس اگر در اندرون خانه كعبه است بهر طرف كه نماز بكذارد نماز او صحيح است بلكه در نمازهاى چهار ركعتى مى‌تواند كه در هر ركعتى رو به ديوارى از ديوارهاى خانه كعبه كند بشرط آن كه فعل كثير لازم نيايد و اگر بر بام خانه كعبه باشد نيز اين حكم دارد


[1] استحباب آن در غير منفرد معلوم نيست صدر دام ظلّه

نام کتاب : جامع عباسی - طبع قديم نویسنده : شيخ بهائى    جلد : 1  صفحه : 41
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست