نام کتاب : جامع عباسی - طبع قديم نویسنده : شيخ بهائى جلد : 1 صفحه : 30
گوشت آن حلال باشد و خواه حرام و جميع اجزاى آن نجس است مگر اجزائى كه
حسّ نداشته باشد مثل مو و استخوان و شاخ و سم از حيوانى كه نجس العين نباشد و سيّد
مرتضى بر آنست كه اجزاى نجس العين كه حسّ نداشته باشد مثل مو و استخوان سگ و خوك
طاهر است و باقى مجتهدين خلاف او كردهاند[1]
فصل اگر سگ
ظرفى را به زبان بليسد
و خواهند كه
بآب قليل آن را طهارت دهند بايد كه آن را به خاك پاك[2] بمالند و بعد از آن دو نوبت
باب بشويند و اگر خاك متعذّر باشد بعضى از مجتهدين برآنند كه هر چه شبيه به خاك
باشد مثل اشنان و سبوس عوض خاك مىشود و بعضى برآنند كه عوض خاك يك نوبت باب
بشويند و امّا اگر آن ظرف را باب كثير مثل كر يا آب روان طهارت دهند يك نوبت باب
فرو بردن كافيست[3]
بعد از آن كه او را به خاك ماليده باشند و بعضى از مجتهدين برآنند كه اگر باب كثير
طهارت دهند خاك ماليدن لازم نيست و قول اوّل اصحّ است و اگر خوك ظرفى را بليسد
بعضى برآنند كه آن ظرف را هفت نوبت باب بايد شستن و بعضى برآنند كه بطريق ليسيدن
سگ است
فصل اگر جامه
مثلا به بول نجس شده باشد
و خواهند كه آن
را باب قليل طهارت دهند پس اگر به بول شير خواره نجس شده باشد بمجرّد ريختن آب بر
آن طاهر مىشود و احتياج با فشردن نيست امّا به سه شرط:
اوّل آن كه آن طفل
پسر باشد نه دختر.
دويّم آن كه اكثر
غذاى او شير باشد.
سيّم آن كه سنّ او
كمتر از دو سال بوده باشد و اگر به بول غير طفل شير خواره نجس شده باشد بايد كه
بعد از آن كه آب بر آن بريزند يك نوبت بيفشرند و باز آب بر آن بريزند و نوبت ديگر
بيفشرند و اگر بغير بول نجس شده باشد يك نوبت آب ريختن و يك نوبت فشردن طاهر
مىشود بعد از ازاله عين نجاست و احتياج بدو نوبت نيست امّا اگر در آب[4]
كر يا آب روان طهارت دهند يك نوبت در آب فرو بردن آن كافيست بعد از آن كه عين
نجاست از آن ازاله شده باشد و افشردن آن لازم نيست و اگر پوست يا دوشك و بالش و مانند
آن را باب قليل طهارت دهند احتياج با فشردن آن نيست و ماليدن آن كافيست و بدان كه
هر گاه جامه مثلا نجس شود به نجاستى كه رنگ داشته باشد مثل خون يا غير آن و آن را
بشويند و رنگ آن نجاست در جامه بماند آن رنگ پاكست و ازاله آن لازم نيست
فصل اگر ظرف
نجس را مثل كاسه و ديگ و خم خواهند كه باب قليل طهارت دهند
قدرى آب در آن
كنند و حركت دهند تا آب به همه جاى آن برسد و آن آب را بريزند و باز نوبت ديگر آب
كنند و حركت دهند بريزند آن ظرف طاهر مىشود و اگر آن ظرف نجس را در زمين محكم
كرده باشند مثل ديگ دكان طباخى كندن آن لازم نيست و به همين طريق طهارت مىتوان
داد و اگر اندكى آب در
[1] دوازدهم عرق جنب از حرام است بنا بر احوط بلكه خالى
از قوة نيست و ملحق به آنست عرق شتر جلّال نيز صدر دام ظلّه
[2] و احوط ماليدن آنست به خاك تر شده نيز و احوط از آن
ماليدن دفعه سيّم است باب كل صدر دام ظلّه