و اگر سوگند خورد به برائت از خدا و رسول و ائمّه : به آنكه
گويد: از دين خدا و ائمّه برى باشم، آيا سوگند منعقد مىشود يا نه؟ مجتهدين را در اين
دو قول است: اصحّ آن است كه منعقد نمىشود. [1]
و بعضى از
مجتهدين سوگند به مخلوقات عظيم الهى را جايز مىدانند[1] چون سوگند به حضرت رسالت پناه
و ائمّه معصومين : و قرآن و كعبه و كواكب.
و سوگند به
طلاق زوجه يا ظِهار يا آزاد كردن بنده منعقد نمىشود.
دوم آنكه: شخصى
كه سوگند مىخورد مىبايد كه بالغ و عاقل باشد، پس سوگند طفل و ديوانه صحيح نيست.
و اگر طفلى [2] دعوى احتلام كند، تصديقش[2] بايد كرد و محتاج به قسم دادن
او نيست، چه در احتياج به قَسَم دور لازم مىآيد.
سوم آنكه:
مختار باشد، پس سوگندكسىكه او را به اكراه برآن دارند صحيحنيست.
چهارم آنكه:
قصد كند، پس سوگند مست و خفته و بىهوش صحيح نيست.
پنجم آنكه:
متعلّق سوگند مىبايد كه فعل واجب يا مندوب يا مباح يا ترك حرام يا مكروه باشد به
حسب دين و دنيا.
ششم آنكه:
متعلّق سوگند فعل مستقبل باشد، چه سوگند بر ماضى خوردن صحيح نيست، خواه مثبت و
خواه منفى و در آن گناه هست [3] و كفّاره نيست، و اگرچه دروغ باشد عمداً چنانچه
مذكور شد.
هفتم آنكه:
متعلّق قسم مقدور باشد، پس اگر مقدور نباشد صحيح نيست. و اگر مقدور باشد و سوگند
خورنده از آن عاجز آيد ساقط مىشود.
______________________________
[1]
بلكه حرام است، چه حنث كند چه نكند، و احوط كفّاره دادن است و كفّاره آن خواهد آمد
در كفّارات. (دهكردى، يزدى)
[2] اين
مسأله دخلى به مقام ندارد. (يزدى)
[3] اگر دروغ
باشد. (دهكردى، نخجوانى، يزدى)
[1] علّامه حلّى در مختلف 8: 142 به ابن جنيد نسبت داده
است.