نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 641
مخرجى متعين كه صورت وجوديش حكايت كننده از
تعيّن علمى ولى خالى از حكم تركيب بعضى از آنها با بعض ديگر است اعتبار شود؛ حروف
وجودى ظاهرىاند، و چون بين آنها تأليف و جمعى كه عبارت است از ظهور اتصال لوازم
به ملزومات و صفاتى كه تابع حقايق متبوعاند واقع شد- و وقوع آن به واسطه كمال
هويدا ساختن متكلم است مر آنچه را كه در باطنش است و كمال فهمانيدنش به مخاطب
شنوا- به نام كلمه و يا كلمات ناميده مىشود.
1096/ 4 چون اينها بيان شد گوييم: كلام با منحصر بودنش در دو قسم:
الهى و كونى؛ و با اختلافش در مراتب: معنوى و روحانى و مثالى و حسّى و لفظى و
رقمى؛ از حيث اطلاقش مانند ديگر حقايق الهى؛ غيبى است كه نه تعيّن دارد و نه اسم و
نه شهود مىشود و نه توصيف، لذا از باطن متكلم در اين مراتب؛ نخست به واسطه حروف
متعقّل (تعقل شده) علمى و سپس به واسطه متخيله روحانى و پس از آن به واسطه حسّى
ظاهرى در عالم شهادت تعين مىيابد، اما تعيّن حروف و ظهور آنها به واسطه غايات
آنها و شكلهاى برخورد آنها مىباشد كه به نام مخارج ناميده مىشود.
1097/ 4 پس در كلام الهى ماده عبارت از نفس رحمانى مطلق غيبى است كه
صورت مطلق آن در نطق انسانى صوت مطلق است، و جدا كننده معين در كلام الهى حروف
مذكور است و صورت ظاهر آنكه آشكار كننده تميّز باطنى علمى در نطق انسانى است زبان
مىباشد، و مخارج در كلام الهى مراتب معقولى هستند كه نفس رحمانى به حسب آنها تعين
مىپذيرد، و صور آنها در نسخه و دستنويس انسانى مخارج مشهوراند، پس قوه نطقى
انسانى به واسطه اراده از باطن قلب، به واسطه نفس انسانى و صوت برانگيخته مىشود و
بر مخارج مشهور گذر مىكند و به واسطه زبان و تقاطع- در هر يك آنها- تعين مىيابد؛
و اين خصوص حكم اراده را كه متعلق به آشكار كردن بعضى از حروف مفرد و مركب است
همراهى مىكند تا بعضى از آنچه كه در نفس متكلم است به مخاطب برساند، يعنى آنچه را
كه اگر تعريف او به اين نوع از كلام؛ و يا آنچه به جاى اين كلام از نوشتنها و
حركات و اشارات است نبود؛ دانستن آن براى مخاطب غيرممكن بود، و اين بدان جهت است
كه انسان متكلم در حين صدا كردن نفس
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 641