نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 600
978/ 4 و از اين شاخه فرق بين مهاجر خدا و
مهاجر امّ قيس است، و مثال تعمّل در كارى و عمل به موجب آن اين است كه اعتقاد كند
تمام خيرات اگرچه با مال حرام باشد پاداش دارد و با آن (مال حرام) به حج رود؛ روايت
شده كه اينچنين حج كننده هنگامى كه «لبيك لبيك» مىگويد؛ در جواب «لا لبيك و لا
سعديك» گفته مىشود، و دراينباره گفتهاند:
شنيدهام كه مسجدى از باج گرفتن ساختهاى
شكر خدا كه تو فرد ناموفقى هستى
اين مانند آن زن خودفروشى است كه از كسب آن گرسنگان را غذا مىدهد
و اين مثل سائرى براى خائنى كه صدقه مىدهد شد
در حالى كه اهل علم و تقوا به آن زن مىگويند:
واى بر تو! نه زنا بده و نه صدقه بده
979/ 4 و اما تعمّل مطلقا؛ متضمن ادعاى قدرت؛ يعنى ربوبيت است،
سزاوار است كه به كلى از آن دورى كند؛ چون آن اختصاص به الوهيت دارد، خداوند
مىفرمايد: وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ،
يعنى: خدا شما را از عقوبتش مىترساند (28- آل عمران) ولى اگر از حيث مرتبه شرع
باشد؛ مانند كوشش در امتثال اوامر و دستور به آنها و دورى از مناهى و بازداشتن از
آنها با حكمت و برهان و سپس با مجادله كردن در حدّ توان دست و زبان و قلب كس؛ و يا
از حيث مرتبه طبع باشد؛ مانند كوشش در راه خودكفايى و كفايت آنكس را كه عهدهدار
است؛ اين اشكالى وارد نمىآورد، ولى از اين نكته نبايد- در همه احوال- غايب و غافل
باشد كه اين به واسطه فرمان الهى است بدين امر؛ و يا مستحب و يا مباح بودن آن است،
لذا در مقام اعتبار كردن اين امر- اگرچه در خوردن و آشاميدن و نزديكى كردن باشد-
بر آن پاداش مترتّب مىگردد، چنانكه حديث صحيح گويا به اين امر است و حضرت شيخ
قدس سره در تفسير بدان اشاره كرده است.
980/ 4 سپس گوييم: و مثل اين مستخلص و رهائى جو از هر جمعيّت ذاتى و
يا صفاتى و يا فعلى روحانى و يا طبيعى شرعى و يا عادى چيزى است كه اختصاص به تمام
حقايق كونى و الهى دارد كه حكم آن جمعيت و روح و صورت آن از آنها (حقايق) ظاهر
مىشود تا هر فرع
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 600