نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 355
يكباره نيست؛ بلكه آهسته و خرده خرده و
تدريجى مىباشد، براى اينكه وجود الهى و حكم جمعى ذاتى در هر عين و مرتبه داراى
تجلّى خاصّى و نيز داراى رازى مىباشد كه معرفت آن- جز پس از وقوع- ممكن نيست؛ و
معرفت آن حال عين ثابت او- پيش از رنگپذيريش به نور وجود و بدون حصول اجتماع
توجّهى اسمائى و قبول كونى بالفعل و ادراك آن ظاهرا- كافى نمىباشد.
132/ 4 و آنچه سخن ما را يارى و تأييد مىكند مطلبى است كه پيش از
اين از نفحات نقل كرديم كه: جمعيت حادث؛ تعيّن تجلىاى از مطلق غيب ذات را به حسب
خود موجب مىشود، تعيّنى كه در مراتب اسماء و صفات هيچ تعينى بر آن پيشى نگرفته
است، نه به اين جمعيت تعلق گرفته و نه به آنچه كه علم اين آن را در پى دارد؛
البته اگر امكان احاطه علم به آنچه كه هر يك از اعتبارات و اعيان ثابته آن را چه
جمع و چه تك اقتضا دارد باشد؛ يعنى از آثار و لوازمى كه بدان تا بىنهايت آميزش
مىيابد؛ و اين محال است، چون از جمله امورى كه بر آنها به جمعيت حكم مىشود وجود
مطلق است كه به تنهايى تعينى ندارد؛ يعنى تعينى كه امكان معرفت و يا شهود و يا
صفاتى كه غيب عين او بر آن اشتمال و احاطه دارد باشد؛ و هر جمعيتى اينگونه است.
133/ 4 توضيح اين سخن بيانى است كه از شرح فرغانى (بر قصيده) نقل
كرديم كه: بسا در مرتبه غيبى امورى هست كه هنوز تعين نيافته است، نه در مقام علم
(و يا قلم) و نه در مقام لوح، اين امور جز پس از وقوعشان در خارج دانسته نمىشود.
134/ 4 اگر گويى: حضرت شيخ قدس سره در اواخر تفسير- در مقام بيان راز
حيرت متوسطان- گويد: بزرگان نسبت به تجلى ذاتى و حكم مقام احديت جمع داراى جمع و
احاطهاند، نه به ذوقى مقيد مىشوند و نه به اعتقاد شدهاى، ذوق هر صاحب ذوقى و
اعتقاد هر صاحب اعتقادى را مقرّر و ثابت مىدارند و جهت درست و خطاى نسبى را در
همه مىشناسند، اين از جهت تجلى ذاتى است كه عين هر اعتقاد شده و ظاهر به حكم هر
صاحب استعدادى مىباشد، پس حكم علم و شهود آنان در هر حال و مقامى جارى مىشود و
ايشان صاحب اصل امر مشترك بين مردمان مىباشند (پايان سخن حضرت شيخ قدس سره) اين
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 355