نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 330
19/ 4 سوم اينكه ما اينجا نقل كرديم مرتبه
احديت جمع و وجود به نام «عماء» ناميده شده موافق آن چيزى است كه در آغاز و تفسير
آمده كه: مراد از حقيقت الحقايق و نفس رحمانى و اوّل مراتب ظهور و «عماء» همين
مرتبه است؛ و نيز مطابق آن چيزى است كه در مفتاح آمده: انسان تا (رسيدن به) مرتبه
كمالش؛ عماء را كه عبارت از امّ الكتاب و مرتبه جامع است به اسماء الهى و اعيان كونى
و منزل تدلّى (فرود آمدن) حق و حقيقت الحقايق و محلّ نفوذ مقدّرات مستند مىدارد،
و اين مخالف آن چيزى است كه در پايان تفسير آمده كه: احديت جمع مقدم بر «عماء»
است، و نيز مخالف آنچه كه در مفتاح خواهد بيان كرد كه: امر از حقيقت الحقايق كه
به نام مرتبه جمع و وجود است به حركتى غيبى از مرتبه مركزيّت به نفس رحمانى كه
موصوف به «عماء» است فرود مىآيد، و باز مخالف آنچه كه در شرح فرغانى آمده
مىباشد كه: «عماء» عبارت است از تعيّن دوم و آن نفس رحمانى و عالم ارتسام و
معانى- به اعتباراتى- مىباشد، و نفس رحمانى كه «عماء» است همان مراد حضرت شيخ قدس
سره در تفسير است كه پس از اعتبار علم او به خودش گفته: و بعد از آن مرتبه شهود
خداوند است خودش را به خودش در مرتبه ظاهريت نخستينش به اسماء اصليش، و اين اوّلين
مراتب ظهور است نسبت به غيب ذاتى مطلق؛ به حكم مقام احدى ذاتى و تعين اوّلى كه
عبارت از حدّ فاصل است، و اين[1] در مرتبه
احديت جمع كه عبارت از «عماء» است مىباشد.
20/ 4 و جواب آن- خدا دانا است- پس از آنكه اشاره به تحقيقش به نوعى
كه آن وقت و حال اقتضاى آن را داشت گذشت اينكه: اين مرتبه برزخى كمالى انسانى كه
عبارت از حقيقت الحقايق و مرتبه احديت جمع است- و در بيان حضرت شيخ قدس سره هم
گذشت-
[1] - يعنى شهود خداوند خودش را به خودش در مرتبه
ظاهريت نخستينش كه از آن اطلاق احديت جمع بر تعيّن دوم ظاهر مىشود، و خلاصه سخن
در اين مقام اينكه از بيان حضرت شيخ قدس سره در پايان تفسير- و در آنچه كه در
مفتاح الغيب گفته: امر از حقيقت الحقايق ... تا آخرش و در اين موضع از تفسير و شرح
فرغانى آمده- استفاده مىشود كه اطلاق« عماء» به نفس رحمانى بر تعيّن دوم و مقام
واحديت است؛ و آن مخالف اين چيزى است كه ما در وجه پنجم نقل كرديم و نيز مخالف آن
چيزى است كه در اول تفسير آمده و مخالف آن است كه در مفتاح- در موضع:
انسان تا( رسيدن به) مرتبه كمالش
مستند به عمائى ... تا آخر آن- آمده كه اطلاق« عماء» و نفس رحمانى بر تعيّن اول و
مقام احديت است.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 330