12/ 4 هشتم (مرتبه) محل نفوذ اقدار (قدرها و امور تقديرى) و اهداف
تيرهاى توجهات غيبى (در عالم خارج و ناسوت) است.
13/ 4 تمام اينها منقول از سخن حضرت شيخ قدس سره بود كه در آن
شبهاتى چند است:
14/ 4 نخست اين كه حضرت شيخ قدس سره در رسايل (نامهها) و به ويژه در
نصوص گفته: مبدئيت صفت نسبت علمى است كه پائينتر از اين مرتبه است، ولى در اينجا
مبدئيت را براى اين مرتبه قرار داده است.
15/ 4 جوابش اينكه: مراد به مبدئيت در اينجا؛ مبدئيت اصلى جملى است
نه فعلى تفصيلى، به دليل آنكه در فك ختم فص نوحى (از كتاب فكوك) گفته: اولين
مراتب الهى كه بدان اوّليّت حق و مبدئيت او اثبات مىگردد مرتبه احديت جمع است و
صفت مصدريت و فياضيت پس از آن است.
16/ 4 دوم اينكه در فك ختم فص آدمى گويد: اختصاص او به الوهيت به
سبب اشتراك در احديت جمع است، چون الوهيت كه تعبير از آن به اسم جامع «الله»
مىشود مشتمل بر خصايص و ويژگيهاى تمام اسماء است و بين آن ذات هيچ واسطهاى نيست،
و همينطور حقيقت انسان عبارت از برزخيت جامع است بين احكام وجوب و احكام امكان؛
لذا به هر دو احاطه دارد؛ و اوّليّت از اين وجه و آخريّت- از حيث منتهى شدن احكام
بدان- مانند پديد آمدن از آن است. سپس گفته: هر كس هنگام بازگشت به اين برزخيتى كه
داراى وحدانيت است و آن وحدانيت تالى مرتبه احديت مىباشد منتهى شود؛ او مخلوق در
احسن تقويم است و اجرش غير ممنون (مقطوع).
[1] - البته اگر تجليات ظهورى و بطونى و بسطى و قبضى در
هر آنى اعتبار شود، چون خداوند هر آنى در شأنى است، پس آنچه كه مجلاى تمام تعينات
ظاهرى او است تحت نور كبريايى او پنهان مىشود و به واسطه تجليات اسماء باطنى قبض
مىكند و سپس- براى بار دوم- مجلاى تجلى ظاهر و سپس باطنى و بعد ظاهرى مىگردد و
همينطور ادامه پيدا مىكند.
نام کتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) نویسنده : خواجوي، محمد جلد : 1 صفحه : 328