منظور از آيه شريفه «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما
آتاهُمُ اللَّهُ- الخ» اطاعت از برگزيدگان و پاكان است، و پادشاهى در اين
آيه، همانا اطاعت از ايشان است.
علماء گفتند: بفرماييد
آيا خداوند برگزيدن را در كتاب خويش تفسير نموده است؟ حضرت فرمودند: برگزيدن را در
ظاهر قرآن در دوازده موضع تفسير فرموده است، و اين غير از مواردى است كه در باطن و
تأويل قرآن آمده است.
مورد اوّل آيه شريفه: «وَ أَنْذِرْ
عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ [و رهطك المخلصين]» (فاميل نزديك خود [و خويشان
مخلص خود] را انذار كن- شعراء: 214) اين آيه در قراءت ابيّ بن كعب به اين گونه
بوده است (يعنى با اضافه «و رهطك المخلصين») و نيز در مصحف عبد اللَّه بن مسعود
نيز موجود بوده است، و اين مقامى است رفيع و فضلى است عظيم و شرافتى است بلند
مرتبه، آنگاه كه خداوند عزّ و جلّ با اين كلام آل را مورد نظر قرار داد و براى
رسول خدا ذكر فرمود: اين اوّل.
آيه دوم در معنى
برگزيدن: «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ- الآية»