چطور نظر خداوند فقطّ عترت بوده، نه امّت؟ حضرت فرمودند: زيرا
اگر مراد تمام امّت باشد، همگى آنان بايد اهل بهشت باشند، زيرا خداوند مىفرمايد:
«فَمِنْهُمْ ظالِمٌ
لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ
اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ» (بعضى از آنان به خود ستم مىكنند و
بعضى ميانهرو هستند، و بعضى ديگر به اذن خدا در خيرات پيش قدمند و از ديگران سبقت
مىگيرند، اين است فضل بزرگ- فاطر: 32) سپس همه را اهل بهشت قرار داده و فرموده:
«جَنَّاتُ عَدْنٍ
يَدْخُلُونَها يُحَلَّوْنَ فِيها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ- الآية» (بهشتهاى دائمى
كه به آن وارد ميشوند و دست بندهاى طلا به آنان مىدهند الخ- فاطر: 33) پس وراثت
مختصّ عترت طاهره است نه ديگران، مأمون گفت:
عترت طاهره چه كسانى
هستند؟ حضرت فرمود: همان كسانى كه خداوند آنان را در كتابش اين گونه وصف نموده: «إِنَّما
يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ
تَطْهِيراً» (خداوند فقط مىخواهد پليدى را از شما اهل بيت دور كرده، شما را پاك و
مطهّر نمايد- احزاب: 33) و آنان همان كسانى هستند كه پيامبر 6
در بارهشان فرموده: