مترجم گويد: در اين حديث
بزرگترين و مهمترين علامت امام كه اتّفاق و اجماع اماميّه بر آن است صريحا ذكر
نشده و ظاهرا حذف گرديده است، و آن مقام «عصمت» است كه بعضى فرق شيعه مثل فطحيّه و
جاروديّه آن را قبول ندارند، و ابن فضّال نيز فطحى مذهب بوده است (يعنى بعد از
امام صادق 7 بجاى امام كاظم 7، برادر آن حضرت: عبد اللَّه
بن جعفر را امام مىدانسته) هر چند در نقل اخبار ثقه و قابل اعتماد بوده است و در
آخر عمر متنبّه گرديد، و از طرفى در پارهاى از صفات مثل مختون متولّد شدن، غير
معصومين نيز شريكند، و كلّا آنچه مخالف اعتبار عقل باشد، پذيرشش واجب و ضرورى
نيست.
2- در حديث ديگرى آمده
است: امام مؤيّد به روح القدس است، و بين او و خدا ستونى از نور وجود دارد كه
اعمال مردم را در آن مىبيند، و آنچه را بدان احتياج دارد بر آن آگاه مىگردد،
گاهى آن نور براى او گسترده مىشود و (آنچه را كه بايد بداند) مىداند و گاه از او
گرفته مىشود و در نتيجه (آنچه را كه لازم نيست) نمىداند.
(شيخ صدوق گويد:) امام
متولّد مىشود و خود توليد مثل مىنمايد، مريض مىشود، سلامت مىيابد، مىخورد و
مىآشامد، قضاء حاجت